R. F. Kuangová: Dračí republika (Maková válka 2)

Jedna krvavá válka skončila, ale to neznamená, že by si Nikan mohl oddechnout. Román Dračí republika, druhý díl epické fantasy trilogie inspirované novodobou čínskou historií i světem dávných bohů a legendárních monster, je plný násilí, smrti a zrady.

Nikan sice vybojoval vítězství, ale pouze za cenu těžkých ztrát a utrpení. Mladá šamanka Rin se krátce nato ocitá na útěku před vlastními lidmi, a především sama před sebou. Nedokáže čelit vzpomínkám na zvěrstva, která byla přinucena zažít i která sama napáchala. Utápí se v neustálých výčitkách a neúspěšně je zahání pomocí opia. Sotva se drží pohromadě a nedokáže vůbec kontrolovat svého boha, ohnivého Fénixe, který se uhnízdil hluboko v jejím nitru. Ztrápená, traumatizovaná a truchlící není v pozici, aby vedla cch‘-kche, skupinku elitních bojovníků se zvláštními schopnostmi, podobnými, jako má ona sama.

To jediné, co Rin dosud drží na nohou, je touha po pomstě. Chce zabít císařovnu Su Ta-ťi, o které ví, že zaprodala Nikan jeho nepřátelům z Mukenského svazu a zradila tím všechny své poddané. Když se proto Rin dostane se svými přáteli do zajetí Dračího správce, dlouho neváhá a přijímá za svůj jeho rozkaz, aby se vydala na misi s cílem císařovnu zlikvidovat. Ostatně nemá ani příliš na vybranou a vidina republiky, kterou si Vaisra klade za cíl vybudovat, jí připadá lepší než cokoliv, co tu bylo až dosud. Vrhá se tedy znovu do boje, protože věří, že to je to jediné, co doopravdy umí. Brzy ale přichází na to, že císařovna je mnohem těžší soupeř, než si myslela, a že motivy Vaisry nejsou zdaleka tak čisté, jak se jí zprvu zdálo. Čeká ji tedy další nelehké rozhodnutí: co si počít dál?

Dračí republika se nečte snadno. Autorka v románu bez lítosti zachycuje atmosféru války a jejích důsledků až do těch nejošklivějších a nejtragičtějších detailů. Zatímco první díl Maková válka se z části odehrával ještě na elitní akademii a sledoval Rin při jejím tréninku, tady se R. F. Kuangová už naplno ponořila do sféry military fantasy.

Příběh je plný politikaření, strategického plánování a vojenských (především námořních) bitev. Je také plný násilí, smrti a zrady. Všechno uvedené klade na čtenáře poměrně velké nároky. Ale nehledě na to, jak špatně se při čtení může kdokoli cítit, není pochyb o tom, že Dračí republika patří k brilantně napsaným románům. Autorka se inspirovala reálnými historickými událostmi, tentokrát první fází čínské občanské války, ale příběh zůstal pevně zakotven ve fantasy světě, kterému vládnou nadpřirozené bytosti.

Výsledkem je kniha plná akce a zvratů, která by mohla být o něco kratší a o něco méně nelítostná ke čtenářům i k postavám, ale autorce nelze upřít to, že přesně ví, čeho se snaží dosáhnout. Bolestivě přesně ukazuje, co s člověkem dokáže udělat prožité trauma a že válka nemá vítěze a probouzí ve všech jen to nejhorší.

Rin není někdo, koho by bylo snadné si oblíbit. Je nepříjemná, zmatená, dělá špatná rozhodnutí a neustále se upíná k minulosti, místo aby se snažila posouvat kupředu. Nejde o klasickou hrdinku a podobně je tomu i s ostatními postavami. Kromě Rin a cch’kche se vrací i Kitáj a další známé tváře z prvního dílu. Představeno je ovšem i několik nových mocných hráčů, díky kterým se stává děj zase o něco komplexnějším a zajímavějším.

Dračí republika je v mnoha ohledech jiná než Maková válka, ale přesto na ni přirozeně navazuje. Rozšiřuje svět Nikanu o další nové elementy. Kriticky se staví k problematice imperialismu a kolonialismu. Je plná válečných střetů, krveprolití a utrpení, její těžká atmosféra nebude pro každého, přesto je obtížné se od ní odtrhnout.

Vydal: Host, 2023
Původní název: The Dragon Republic
Překlad: Daniela Orlando