Krevní msta jako poslední šance na vítězství proti uzurpátorovi

Krevní msta je závěrečným svazkem young adult trilogie Dračí město od brněnské spisovatelky Petry Machové. Ta zavedla čtenáře do ještěří společnosti žijící tajně vedle té naší, do níž se shodou (ne zcela příjemných) okolností dostala dvojice českých středoškoláků.

Jana pokračuje ve snaze zachránit ještěry před obávanými Požírači duší, s nimiž spojil síly zarnský princ Alar, aby nastolil nový řád ještěří společnosti. Zatím to ale vypadá, že mu jde spíš o likvidaci některých druhů než o mír a prosperitu. Jeho plánům stojí v cestě právě Jana a její přátelé, kteří mají moc a prostředky Alara zastavit. Vzhledem k tomu, že velká ještěří města podléhají jedno po druhém – a často se přidávají na Alarovu stranu bez boje –, je ale na záchranu možná už pozdě. Nezbývá než vyhlásit Krevní mstu.

Petra Machová jednoznačně vyniká v popisech – všechny její knihy obsahují obrovské množství detailů, díky nimž ještěří společnost kypí životem a na čtenáře dýchá ze stránek její atmosféra. Popisy rituálů, oděvů, měst i místností jsou pestré – Petra Machová má navíc pro všechno vlastní název a hodně se věnuje i symbolice. Celá série je prodchnutá tématy duševní síly, spříznění a celkově určité formy spirituality. Ačkoliv v Krevní mstě není na podobné poznávání kultury už tolik prostoru, autorka se těchto „odboček“ od hlavního děje nedokázala úplně vzdát, což je ve výsledku dobře, protože to k její tvorbě už neodmyslitelně patří.

Přestože se jedná o závěrečný díl, není Krevní msta přehnaně akční. Postavy intrikují, odhalují lži i dávné pravdy a některé z nich se také dostávají ze zajetí do zajetí. Na jednu stranu je to logické – většina území, po němž se hrdinové pohybují, je pod nadvládou nepřítele a hlídkám se nelze vyhýbat donekonečna (potenciální spojenci navíc hrdiny často považují kvůli předchozím událostem za špehy). Na druhou stranu se kvůli tomu příběh v první polovině točí trochu v kruhu a čtenáři se o postavy přestávají bát, protože se většinou opakuje stejný průběh jejich zajetí.

Ve finální třetině už má ale děj pořádný spád, a i když se čtenáři nedočkají žádné velké závěrečné bitvy, budou otáčet stránku za stránkou. Intriky, zrady, naděje i souboje – toho všeho jsou poslední stránky Krevní msty plné. Autorka na čtenáře ale v jistém slova smyslu upletla pěknou boudu – až ke konci začala odhalovat, nakolik jsou ještěři technologicky vyspělí, jaké mají možnosti a naznačila něco víc i o magii a dracích, což jsou dva prvky, jejichž absence v předchozích svazcích jí byla nezřídka vyčítána. Petra Machová tak čtenáře nalákala na návrat do ještěřího světa a nezbývá jim než doufat, že se ho někdy v budoucnu dočkají.

V průběhu celé série je také jasně patrné, jak si autorka byla v psaní čím dál jistější. Při četbě prvního dílu by člověka nenapadlo, čeho všeho se nakonec dočká. Petra Machová se nijak nevyžívá v násilí, přesto je přítomné a každý další svazek ze série byl po autorské stránce o něco vyspělejší než ten předchozí.

Pořád se pohybujeme na poli young adult, takže z toho plynou jisté nešvary související s tím, co většina knih v tomto věkovém zařazení obsahuje už z principu věci. Zároveň ale k řadě témat přistupuje Petra Machová trochu jiným způsobem. Oceňuji například, že nijak netabuizuje milostný život, který svým postavám – i těm dospívajícím – dopřává. Nezabíhá do explicitních detailů, ale pořád je v příběhu tento prvek přítomen. Stejně tak otevírá alespoň částečně motivy traumat z prožitých událostí.

Krevní msta je důstojné zakončení série odehrávající se částečně i v naší malé kotlině, a pokud se čtenáři dokážou oprostit od toho, že navzdory názvu se to na stránkách nehemží draky a magií, dostanou young adult příběh, který je možná v některých ohledech překvapí.

Vydal: Host, 2022
Počet stran: 605
Cena: 499 Kč