Bod obnovy – Už jste se dnes zálohovali?

Současná česká kinematografie milovníkům fantastiky zrovna nepřeje. Přesto se v posledních letech objevilo už pár nadějných vlaštovek. Dá se asi pochopit, že monumentální fantasy se u nás nedočkáme, ale co takhle něco komornějšího… A co třeba sci-fi?

Rok 2041 – ekonomické a sociální rozdíly vyústily ve vlny násilí. Společnost na to zareagovala tím, že vymyslela způsob, jak si zálohovat vědomí, které jde v případě smrti vrátit zpět do oživlého (a „spraveného“) těla. Tyto zálohy – body obnovy – jsou platné ale vždy pouze 48 hodin. Pokud se člověk pravidelně nezálohuje, smrt je nevratná.

Speciální agentka Em Trochinowská dostane případ, v němž byl oběti bod obnovy cíleně smazán. Zdálo by se, že v tom má prsty teroristická skupina Řeka života, ale nabourat se do systému by nemělo být možné. A není to jediná záhada, kterou je tento případ opředen.

Když jsem poprvé viděla trailer na Bod obnovy, vůbec mě nenapadlo (i přes české znění), že jde o český film. Až když jsem si uviděla Matěje Hádka, došlo mi, že se trailer hemží českými tvářemi. Nebudu lhát, málem jsem sbírala čelist z podlahy. Pak jsem trochu vystřízlivěla – přece jen trailery většinou ukážou to nejlepší, co může film nabídnout. I tak jsem si ale hýčkala naději, že třeba… třeba jednou zvládneme v naší kotlině natočit i něco jiného než komedie a dramata z období socialismu. A světě div se, vážně jsme to zvládli.

Bod obnovy je ve své podstatě tradiční detektivka ve sci-fi kulisách. Scenáristé Tomislav Čečka, Robert Hloz a Zdeněk Jecelín se zcela zjevně inspirovali v kultovní klasice Blade Runner (auta nebo pohledy na podsvícené město vám jistě budou známé) a jejich představu špinavého, ale futuristicky vyhlížejícího města ne tak daleké budoucnosti se zdařile povedlo převést na plátno. Relativně blízká budoucnost má možná až trochu optimistické technologické vychytávky, jinak ale hrál krátký časový náskok oproti současnosti tvůrcům do karet. Snímek totiž tím pádem nepotřebuje oplývat hromadou závratných triků, přesto dokáže skvěle navodit atmosféru a působí realisticky. Ve filmu je například vidět řada známých (pražských) budov, které byly jen počítačově vylepšené, aby lépe zapadly do vize roku 2041.

Vizuál filmu je ponurý a lehce depresivní a atmosféra je celkově jednou z hlavních deviz celého snímku. Napomáhá tomu i zdařilá hudba Jana Šléšky, která příběh vhodně doplňuje. Ze tmy svítí neonová světla a holografické displeje, z některých okamžiků mrazí a člověk snadno zapomene, že kouká na české sci-fi. Bod obnovy totiž – naštěstí! – nepatří ke snímkům, nad nimiž se divák usměje a blahosklonně si řekne: „Na domácí tvorbu dobrý.“ Bod obnovy se zkrátka povedl.

Přesto film samozřejmě není bez chyb. Andrea Mohylová jako agentka Trochinowská byla prkenná a za celý film takřka nezměnila výraz. Nejspíš to měla v popisu role, ale i tak bych si jako hlavní postavu představovala někoho herecky výraznějšího. A zvláštní kapitolou jsou dialogy – místy vážně šustily papírem. Na oboje se ale dalo docela rychle zapomenout díky atmosféře a celkovému vyznění snímku.

Plusem je také jednoznačně to, že si Bod obnovy nehraje na něco, co není. Nesnaží se moralizovat ani předávat rádoby hluboké poselství, jímž by vás na plátně každých deset minut fackoval. Jasně, párkrát si trochu zafilozofuje – lehce ve stylu Minority Report –, ale všechno je to ve snesitelné míře a do filmu to logicky zapadá. Je to prostě dobře udělaná futuristická detektivka.

Jsem zastáncem toho, že by se k českým i zahraničním dílům mělo přistupovat stejně. Přesto si ale v případě Bodu obnovy nemůžu pomoct a musím snímku trochu nadržovat – možná jsem nad těmi dialogy přimhouřila oko (možná i obě) o něco víc, než bych to udělala v případě jiného filmu. Bod obnovy je ale ukázkou toho, že i u nás tvůrci dokážou natočit kvalitní žánrové filmy.

Závěrem tak jen poslední poznámka: Bod obnovy není bez chyb, ale i tak na něj běžte do kina. Protože je potřeba, aby o něm bylo slyšet (a aby taky něco vydělal…), protože vážně chceme, aby u nás vznikaly takové filmy i dál.

Info o filmu:
Země původu: Česká republika / Slovensko / Polsko / Srbsko
Režie: Robert Hloz