Terry Pratchett: Těžké melodično (audiokniha)

Svou šestnáctou knihu ze Zeměplochy věnoval Terry Pratchett hudbě s kamením, kterou je samozřejmě myšlen rock and roll. Ale protože Těžké melodično patří do série o Smrťovi, je vyprávění věnováno také jemu nebo spíš jeho vnučce Zuzance.

„And he was too old to Rock’n’Roll but he was too young to die.
No, you’re never too old to Rock’n’Roll if you’re too young to die.“ (Ian Anderson)

To, že Smrť občas trpí syndromem vyhoření, není pro fanoušky Zeměplochy nic nového. Už jednou si vzal dovolenou, a to v knize Sekáč. Teď k tomu tedy došlo znovu, naštěstí se (i když s velkou nechutí) chopí smrťovských povinností jeho vnučka Zuzana Stohelitská.

Přestože má Zuzanka k ruce havrana i krysího Smrtě, nejde jí práce s kosou tak, jak by se dalo očekávat. Je to tím, že je to dívka se smyslem pro spravedlnost, a navíc tvrdohlavá. Kdyby nebyla, možná by bard Imp y Cilin naplnil hendrixovské „Žij rychle, miluj nadoraz, umři mladej“ dřív než po prvním koncertě. Jemu je totiž věnována hlavní dějová linie knihy, jemu a magické kytaře, díky níž se z tohoto mladíka stane Buddy, nejslavnější muzikant Zeměplochy. Ankh-Morpork se záhy ocitne ve víru šílenství podobnému beatlemánii.

Terry Pratchett v Těžkém melodičnu perfektně, s humorem a nadsázkou zachytil snad všechny aspekty hudebního průmyslu. Je to kniha, která každého fanouška rocku chytne za srdce, a to nejen díky nepřeberné kupě odkazů na Elvise, Beatles, ale třeba i punk.

„So I say
Thank you for the music, the songs I’m singing
Thanks for all the joy they’re bringing
Who can live without it, I ask in all honesty
What would life be?
Without a song or a dance what are we?
So I say thank you for the music
For giving it to me.“ (ABBA)

Stejně jako předchozí knihu ze série o Smrťovi i Těžké melodično načetl herec Jan Vondráček. Ten má k hudbě i Pratchettovi blízko, neboť ztvárnil roli uměleckého ředitele ankh-morporské Opery v kultovním divadelním představení Divadla v Dlouhé – Maškaráda. Navíc je to jediný z interpretů načítajících v OneHotBook audioknihy ze Zeměplochy, který umí mluvit VERZÁLKAMI jako Smrť.

Těžkém melodičnu si ho ovšem tolik neužil, protože pochmurný sekáč tu nemá tolik prostoru. O to více se mohl vyřádit na ostatních hrdinech. Imp y Cilin například pochází z Chalamadosu, tón jeho hlasu je tedy melodický a ve chvílích nejvyššího rozčilení vyslovuje L zněle a jaksi dvojitě. Bedňák Asfalt, jenž kapelu doprovází, je silný kuřák, a tudíž nemůže popadnout dech, výběrčí poplatků z Cechu hudebníků, který jde Impovi a jeho přátelům po krku, je zase pověstný slizkým smíchem, to vše a ještě mnohem víc dokázal Jan Vondráček svým hlasem vykouzlit. Ve finále je jeho výkon ještě o dvě máchnutí kosou lepší než v předchozím Sekáčovi.

Just let me hear some of that rock and roll music
any old way you choose it
it’s got a back beat, you can’t lose it
any old time you use it
it’s gotta be rock and roll music
if you wanna dance with me
if you wanna dance with me. (Chuck Berry)

Nebylo by to vyprávění o hudbě, kdyby v jeho audioverzi hudba nezazněla. Samozřejmě by bylo krásné, kdyby příběh o hudbě s kamením doplnili Elvis, Beatles či Sex Pistols, ale kvílení elektrické kytary a tóny legendárních elektrických varhan Hammond tuhle skvělou audioknihu podkreslují stejně dobře. Sečteno a podtrženo, režisér Hynek Pekárek, Jan Vondráček i celý jejich tým odvedli skvělou práci a nám nezbývá než se těšit na Maškarádu se Zuzanou Slavíkovou.

„That’s why I go for that rock and roll music
any old way you choose it …“ (Chuck Berry)

Vydal: OneHotBook, 2023