České země Jana Kotouče

Česká fantastická a sci-fi scéna je veľká a Jan Kotouč ju spestril zaujímavým dielom slušného rozsahu. Písanie alternatívnej histórie nie je jednoduchý špás, málokedy je niečo zaujímavejšie ako už prežitý život. Dokázal autor vytvoriť uveriteľné a zaujímavé dielo?

Na konci mája roku 1848 zasiahla svet obrovská katastrofa. Atmosféru križovali blesky, hladina oceánov sa dramaticky zvýšila. Časti kontinentov úplne zanikli a s nimi aj celé štáty. Preživší sa museli rýchlo postaviť na nohy a začať novú mocenskú hru o zvyšné časti sveta. Tak vzniklo aj Česko-slovenské kráľovstvo v roku 1850.

V polovici dvadsiateho storočia je kráľovstvo považované za námornú veľmoc s kolóniami po celom svete. Po ponorení častí sveta je boj o úrodnú pôdu a nerastné suroviny každodennou súčasťou ľudstva. A najväčšou konkurenciou Česko-slovenského kráľovstva je cárske Rusko. To sa snaží dlhodobo riešiť nedostatok potravín a brúsi si zuby na úrodnú pôdu česko-slovenského územia.

Cárska armáda, predovšetkým námorníctvo, má silnú materiálnu aj mužskú prevahu. Aby mohli Česi držať krok a vyrovnať sily, musia experimentovať. A tým experimentom je nasadenie námorného letectva.

Vojna, špionáž aj politika

Príbeh začína roku 1947. Hlavnou postavou je Lukáš Berg, pilot so sľubnou budúcnosťou. Tomu pomáha aj pôvod, jeho zosnulý otec je považovaný mnohými za armádneho hrdinu. Berg sa snaží vymaniť z jeho tieňa a vytvoriť vlastnú legendu. Nie vždy to ide po masle, pre niektorých je len rozmaznaný namyslený hajzlík, pre iných rival. Ako sa ocitá v strede konfliktu, zhadzuje pumy na ruské ciele, objavuje novú perspektívu na život.

Berg nie je jediným hrdinom. Postupne sa k nemu pridávajú ďalšie postavy. Martin Melichar, kráľov švagor, na začiatku letectvu neverí, je to tradicionalista, čo sa námorníctva týka. Jeho snom je veliť ťažkým bojovým lodiam, ale nakoniec skončí na nových, zatiaľ bojom neoverených, lietadlových. Vojna nie je len o priamo strete. Pavel Grecko donáša informácie priamo z Rusi českej kráľovskej rozviedke, čím nasadzuje krk úplne rovnako ako vojaci v prvej línii. Konflikt má vždy minimálne dve strany, preto autor nezabudne ani na opačný pohľad od ruského cára, jeho neoficiálnej pomoci barónky Kozlovovej – hlavnej plánovačky ruských akcií – a Sergeja Vasilijeviča Nikitina, schopného veliteľa a námorného stratéga.

Séria začala vychádzať v roku 2016 v edícii Brokilon Alternativa. Dokopy je v nej päť románov s uceleným príbehom a jedna antológia z apríla 2023 dopĺňajúca svet o nové pohľady od odlišných autorov.

1. Nad českými zeměmi slunce nezapadá 2016 (318 strán)
  2. Ofenziva českých zemí, 2017 (426 strán)
  3. V tajné službě Koruny české, 2019 (207 strán)
  4. Spojenci českých zemí, 2020 (509 strán)
  5. Bitva o české země, 2022 (470 strán)
  6. Hrdinové českých zemí, 2023 (426 strán)

Prvá kniha Nad českými zeměmi slunce nezapadá môže byť pre čitateľov o trošku menej záživná. Postavy nevykazujú veľké posuny vo vývoji, kniha je akoby predohrou pre pokračovania.

Ofenziva českých zemí, druhá kniha v sérii, je akcia od začiatku do konca. Pasívnejšie časti ukrývajú napätie pred ďalším stretom, takže nikdy si kompletne neoddýchnete. Raz za čas sa mihne dokonca aj trochu romantiky, ktorá sa odvtedy bude zjavovať aj v nasledovných knihách.

Tretia kniha V tajné službě Koruny české, fanúšikmi označkovaná aj číslom 2.5, vyzdvihuje populárnych protagonistov Pavla Grecka a Tatianu Timurovú a hádže ich do menšieho špionážneho konfliktu. Nie sú tu boje, miesto toho sme dostali skôr bondovku. Dej je veľmi priamočiary bez bočných príbehov.

Vo štvrtom a piatom pokračovaní sa vraciame späť na more a prvýkrát aj na súš. Strany zbroja viac a viac, do konfliktu sa vmiešavajú ďalšie mocnosti. Jeden využíva druhého, vznikajú aliancie aj zrady. Konflikt vyústi do celosvetovej mierky, bude sa bojovať doma aj v Amerikách.

Keby sa história vyvinula inak – ako byť hrdým Čechom

Keby ste si mohli zidealizovať vašu krajinu, ako by to dopadlo? Pracovali by všetci ľudia poctivo v prospech monarchickej krajiny s fungujúcou demokraciou, úspešnou na medzinárodnej pôde, ktorej by vládol spravodlivý kráľ, korupcia by bola malá a ľudia vo funkcii statoční? Takúto alternatívnu realitu si vysnil aj autor Jan Kotouč. Už prvá kniha s názvom Nad českými zeměmi slunce nezapadá takzvane „polechtá“ ego nejednému nacionalistovi.

Dvadsiate storočie, ktoré poznáme my, vôbec nebolo tak prívetivé. Keď opomenieme vojnu, máme tu otázky rasizmu, nevoľníctva či diskriminácie voči ženám. Zdá sa však, že alternatívnym českým krajinám a dŕžavám sa väčšina týchto negatív vyhýba, prípadne sú už na ceste situáciu postupne zlepšovať. Vojaci sú z rôznych kútov sveta a nemajú problém spolu vychádzať. Samozrejme Maďari a Slováci či Pražáci a Brňáci sa podpichujú aj tu, nie je nad bratskú lásku…

Armáda by tiež vyzerala trošku inak. Koniec koncov Česko-slovenské kráľovstvo má prístup k moru, a tým pádom aj flotilu. Autor dokazuje svoju vzdelanosť v témach. Armáda je organická, vyvíja sa prirodzene, nie sú tu žiadne prílišné nelogické skoky vo vývoji priemyslu alebo trebárs v povýšeniach vojakov.

Fanúšikovia technológií nedostanú príliš veľa, spomenuté sú napr. dolety lietadiel a rýchlosti, pancier lodí a ráž del, ale inak autor necháva predstavivosť položenú na základoch existujúcej techniky. Jan Kotouč tiež naschvál využíva známe značky ako Tatra či Škoda, ktoré čitatelia verne poznajú. Tu ale nevyrábajú len autá, ale ako to už u vojny býva, presedlali na biznis výroby lietadiel.

Hrdinovia konfliktu

Postáv je v príbehu neúrekom. Plukovníci, kapitáni, piloti, špióni, manželky, vdovy… S niektorými strávime celé knihy, s inými len pár kapitol. Bohužiaľ, pretože ich je toľko a dej odsýpa rýchlo, trpia postavy slabším vývojom. Nevyhneme sa ani stereotypom, napríklad traume z detstva, od ktorej sa neskôr o niečo upustí. Neznamená to však, že by postavy boli úplne ploché od začiatku do konca. Niektoré svoje rozmery postupne nadobudnú. Aby ste sa v kvantách postáv nestratili, autor občasne pomôže malou barličkou, kedy pripomenie predošlé udalosti či armádne ranky.

Na začiatku čítania sa bojíte, že to bude nereálne, ako postavy prežívajú. Ako séria napreduje, prichádza (ne)príjemné prekvapenie, keď si smrť predsa len nájde svoju cestu. Autor vás nepripraví na smršť smútku aj sklamania. Zároveň sa pridá aj pocit z dobrého písania, prekvapenia aj radosti, že svet týchto hrdinov sa stal ešte viac reálnym. Aj keď predsa len, tej smrti bez problémov mohlo byť viac.

Každou ďalšou knihou tiež pribúda humoru vďaka hláškam a rozličným situáciám. S postavami ste dostatočne oboznámení, preto si autor dovolil ukázať aj ich všedné dni. Umne vnorené humorné útržky a hlášky Bergových kamarátov v uniforme vykúzlia úsmev na tvári. Nepribúda len komédia, ale aj dráma. Niektoré situácie vo vás vyvolajú zdesenie a nechuť, viete si asi predstaviť, čo sa môže diať zradcom a špiónom.

Problémom je, že niektoré postavy sú mierne deus ex machina – akýsi všeliek na všetko. Príkladov je viac, v tomto prípade vyzdvihnem diplomata Bělinu. Pán Bělina je veliteľ torpédoborca a zároveň aj skvelý diplomat. Svoj um predviedol v minulosti, preto ho česká koruna posiela na ďalšie misie. Pokiaľ je treba niečo riešiť diplomaticky, pošlú tam jeho, bez ohľadu na to, kde sa práve nachádza a čo robí. Pripomína mierne generála Douglasa MacArthura, ktorý mal na starosti americkú okupáciu Japonska po druhej svetovej vojne. Pre jeho vysoký úspech ho Američania automaticky povolali aj do Kórey, bez ohľadu na to, že situácia si vyžadovala iné jednanie a MacArthur tam pohorel.

Nachádza sa tu aj jeden premárnený potenciál. Česko-slovenské kráľovstvo, ako už má v názve, zahŕňa aj slovenskú menšinu. Postavy teda mohli hovoriť slovensky, respektíve mohla byť ich priama reč napísaná v slovenčine. Nešlo by to síce u ďalších národností, ale napríklad Američania občasné slovo v angličtine prehodia, kým Slováci sú písaní kompletne česky. Slovenské dialógy mohli pomôcť lepšie sa vcítiť do situácie. Premrhaná príležitosť k vylepšeniu atmosféry.

Oplatí sa čítať?

Ak vás odrádza dĺžka série, vedzte, že sa číta rýchlo. Pokiaľ vás fascinuje alternatívna história a máte radi armádne prostredie, trafili ste sa do čierneho. Postavy sú sympatické, zažijete s nimi hodne strastí aj radostí. Rovnako tak si pravdepodobne čítanie užijete, keď máte radi sci-fi žáner. Je to síce na opačnej strane spektra od alternatívnej histórie, ale pri čítaní poteší podobne. Nie nadarmo sa v knihách nachádza hodne vojenskej techniky a aj prvok záhady v podobe neobjasnenej katastrofy z roku 1848.

Pokiaľ by bolo potrebné sériu zhrnúť do pár viet, bolo by to asi niečo takéto: Jedna akcia striedala druhú, hrdinovia vyhrávali aj umierali. Séria České země začala kostrbato, ale skončila famózne. Budeme dúfať, že Jan Kotouč sa do sveta Česko-slovenského kráľovstva bude pravidelne vracať.