Deset dobrodruhů představuje Hrdiny českých zemí

Jan Kotouč se ujal role editora a předkládá čtenářům sborník jedenácti povídek umístěných do svého nadmíru zajímavého universa. Mezi hrdiny a hrdinkami, kteří do toho s Janem Kotoučem šli, najdeme jak české, tak slovenské autory (a také bývalou námořní důstojnici).

Když se někdy kolem roku 2012 Jan Kotouč zamýšlel nad tím, jak by to asi mohlo vypadat, kdybychom byli námořní velmocí, vznikl z toho rukopis románu Nad českými zeměmi slunce nezapadá. Kniha ze světa, který změnila Velká bouře natolik, že se z Dukelského průsmyku stalo pobřeží, nakonec vyšla až v roce 2016 v nakladatelství Brokilon a vzbudila pozornost jak mezi fanoušky alternativní historie (Do té doby u nás z tohoto soudku vyšly pouze Žáby v mlíku Jana Drnka a román Josefa Nesvadby Peklo Beneš.), tak mezi milovníky námořnictva druhé světové války.

Z originálního nápadu a díky perfektně nastudovaným dobovým reáliím (autor je znalcem válečného letectva a námořnictva tohoto období) Jan Kotouč vytvořil sérii, která dnes čítá čtyři romány věnované námořníkům a letcům Česko-slovenského království, a špionážní příběh, v němž vystupují agenti Královské rozvědky.

Hrdinové českých zemí jsou pěknou kronikou historie Česko-slovenského království. Protože se odehrávají mezi lety 1848–1950, reflektují námořní válku s Ruskem, období války mezi Brazílií a Jihoamerickou lidovou federací a hned díky úvodní povídce čtenáři zjistí, jak vlastně budoucí koloniální velmoc vznikla. Zdaleka ne všechny povídky se odehrávají na moři, přesto však rozšiřují toto universum zábavně a zajímavě.

„Takhle jsem si národní obrození nepředstavoval, pánové. Viděli jsme myšlenku zemských práv, obrody národa a českého jazyka jako něco kulturního, intelektuálního. Nikdy jsme to neviděli jako vojenský konflikt, ale nemáme na vybranou. Já nemám na vybranou.“ (str. 44.)

Knihu otevírá Jan Kotouč povídkou Po velké bouři, která vyšla v antologii Ve stínu apokalypsy (Epocha; 2017). Vypráví o tom, kterak z trosek rakousko-uherského mocnářství povstalo Česko-slovenské království, a zároveň autor popisuje první bitvu Přemyslovského regimentu, která se stala pramátí všech dalších vítězných bitev, o nichž série České země vypráví. A nezáleží na tom, že to nebylo na moři, ale někde u Velvar.

Jedinou zahraniční autorkou, která do sborníku přispěla povídkou, je Joelle Presby, bývalá důstojnice U. S. Navy, vyškolená pro protiponorkový boj. Křik na moři čtenáře zavede mezi občany amerických států Ohio, Kentucky a Tennesse. A ačkoli se dozvědí o vzniku hydrofonů, které jsou předchůdci sonaru, povídka asi nezaujme nikoho jiného než milovníky námořní techniky.

Naopak povídka Venduly Brunhoferové nadchne každého fanouška série. Setká se v ní nejen s Martinem Melicharem a budoucím králem Tomášem. V podpalubí je perfektně vystavěnou napínavou povídkou, v níž autorka pěkně využila znalosti série a zároveň zábavně a čtivě přiblížila čtenářům život na válečné lodi.

Marek Brenišin ve špionážním příběhu Adana v plamenech zavede čtenáře do Rusy napadené turecké metropole. Že se na záchraně následníka trůnu osmanské říše budou podílet i Češi, je nad slunce jasné.

Čím byla pro admirála Nelsona bitva u Trafalgaru, tím byla pro admirála Berga bitva v Drážďanském zálivu. Tomuto slavnému vítězství Česko-slovenského námořního svazu věnoval svou druhou povídku v tomto sborníku sám editor. Národní hrdina je příběhem o velké námořní bitvě se španělskou Armadou, a především o lidech, kteří v ní bojovali a položili životy na oltář vlasti. Zároveň ji čtenář může chápat jako polemiku o tom, co obnáší slovo hrdina. Pro mnohé fanoušky série bude tato povídka pomyslným vrcholem sborníku a já si myslím, že zaslouženě.

Hrdiny českých zemí ovšem zdaleka nebyli jen Češi, o tom povypráví Vladimír Šlechta. Autor ságy Krvavé pohraničí sice dokázal celkem pěkně naroubovat do příběhu špionážní linku, přesto působí Komančský měsíc jako westernová taškařice.

Tato povídka otevírá část sborníku, v níž se sešly povídky, které by mohl editor klidně shrnout pod titul „Dobrodruzi českých zemí“. K nim rozhodně patří v batličkovsky laděné povídce Vlada Ríši stíhací pilot nadporučík Pánek. Ten v povídce České diamanty testuje nejen novou Avii RV-49, ale také vyšetřuje krádeže diamantů v českých državách v Jižní Africe.

Diamantům se v povídce Velká jáma II. věnuje také Karel Doležal. Kromě toho, že hezky navazuje na předchozí povídku, s ní má pramálo společného. Tady neuslyšíte zvuk letových motorů, ba ani lodních turbín. Autor pojal příběh jako detektivně špionážní jednohubku říznutou malým množstvím domorodého šamanismu. Tento sice zábavný, ale přeci jen trošku netradiční koktejl nemusí však chutnat každému.

Historik a politolog Tomáš Bandžuch zavede čtenáře do hlubin paraguayské džungle, na palubu lodě plující po řece Paraná. Hrdina povídky Přání Jižních krajů je sice Čech jak poleno, ale jeho dobrodružství jako by vypadlo z filmů o Indianu Jonesovi. Je to také jediná povídka, která se odehrává v období války mezi Brazílií a Jihoamerickou lidovou federací.

Svaté právo Lucie Lukačovičové je svým způsobem podobné povídce Adana. Jenže tentokrát nejde o následníka osmanského trůnu, ale o indickou princeznu. Je jen logické, že se ve světě, v němž hrdý Albion skončil jako ostrůvky okupované skotskými horaly, budou o jeho bývalé kolonie zajímat jak Čechoslováci, tak jejich nepřátelé.

Knihu uzavírá povídka Julie Novákové Z jiného světa. Komorní příběh, v němž mladá akademička v Japonském moři pátrá po příčinách Velké bouře, je spíše nostalgickým zakončením sborníku, než že by odpověděl na palčivé otázky zvídavých čtenářů.

Boris Hokr v doslovu vzdává hold romantické představě suverénního a sebevědomého Česko-slovenského království, v němž není místa pro imperialismus, ale naopak pro tvrdou práci, férovou hru a ochotu podat pomocnou ruku. Tahle myšlenka se odráží i v povídkách deseti autorů, kteří do sborníku Hrdinové českých zemí přispěli. Fanouška série asi neosloví všechny povídky, ale i ten nejzatvrzelejší fanda námořních bitev (pokud má v sobě srdce malého kluka toužícího po dobrodružství) autory i jejich příběhy ocení.

Vydal: Brokilon, 2023
Autoři: Tomáš Bandžuch, Marek Brenišin, Vendula Brunhoferová, Karel Doležal, Lucie Lukačovičová, Julie Nováková, Joelle Presby, Jan Kotouč, Vlado Ríša a Vladimír Šlechta.
Počet stran: 426