Piers Anthony: Rozštěpené nekonečno

Je libo steak z démona? Nebo vyzvracený puding? Ne, kniha Rozštěpené nekonečno není kuchařka pro fajnšmekry, ale pikantní směs sci-fi a fantasy.

Na Protonu, pusté, mimo dómy neobyvatelné planetě, žijí všemocní Občané, které ostatní oslovují zásadně Pane, i když to jsou pochopitelně i ženy. Jsou nechutně bohatí, vždyť protonit je zdrojem energie pro celou galaxii. A pro potěšení a hlavně na práci mají nevolníky. Ti nevlastní ani oblečení, ani jiný hmotný majetek – všechny základní potřeby mají zdarma a po vypršení pachtu si odnesou slušné výslužné, se kterým mohou dobře žít kdekoli na jiné planetě – proto je o otroctví na Protonu velký zájem. Na zaměstnavateli jsou plně závislí, stejně jako jsou závislí na Hře, které propadli takřka všichni.

Malý nahý Superman. To je Stile, muž nevelkého vzrůstu, ovšem nevídaných schopností. Měří patnáct dlaní, to je půl druhého metru, a váží osm kamenů, což znamená padesát kilo, přesto je gigantem. Malý velký muž – není disciplíny ve Hře, v níž by nevynikal. Celoplanetární oblíbenou Hru miluje a žije jen pro ni. Je úspěšný nikoli silou svého zakrslého těla (jeho slova), ale silou mysli. Trpí kvůli svému vzhledu celý život, právě proto chce dokazovat sobě i všem ostatním, že velikost člověka nespočívá v jeho výšce, a odmítá být odsouzen k věčné malosti.

Tento herní expert, a proto privilegovaný nevolník, je zároveň zaměstnán jako žokej, k čemuž ho jeho muší váha a bezmezná láska ke koním (a ke všem lichokopytníkům, jak se ukáže později) předurčila. I ve své práci je výjimečný. Jenže se seznámí s krásnou dívkou… Tím to všechno začíná, něco je špatně a Stilův dosavadní úspěšný život končí a najednou běží, z neznámých příčin, o život. Jeden krok a před hrdinou se otevírá netušený svět nových možností, ve kterém se tvrdý celoživotní tréning a zkušenosti budou hráči nadmíru hodit. Myslel si, že se umí rychle přizpůsobit, ale první setkání s magií mu vyrazí dech. Tento svět je ve všem úplný opak pustého Protonu.

Hrdina se pohybuje mezi dvěma naprosto odlišnými světy. Jeden je čiré sci-fi, planeta Proton daleké budoucnosti, s vyspělou technikou, roboty, androidy, kyborgy a vším, co k tomu patří. Druhým světem je Fáze, tradiční fantasy meče a magie, s mágy, démony, draky, magickými jednorožci a vlkodlaky. Ovšem s romantickými lykantropy současné literatury mají tito pramálo společného.

Je to už přes čtyřicet let, co kniha vyšla. Zběžně jsem si porovnala český překlad z roku 1995 s tímto novým. Člověk si to ani neuvědomuje, jak se čeština mění: dříve Kolohnát, dnes řekneme Hulk; v původním překladu kulturista, dnes prostý svalovec, protože svaly už nejsou výsadou jen kulturistů. A moderní slovo sofistikovaný, v překladu Miroslavy Polové hodně časté, byste ještě nedávno v češtině hledali marně.

Ovšem hodně, opravdu hodně se čtenář dozví o trusu, o samotných lichokopytnících, stejně tak o strategii ve Hře, ať už si hrdina zvolí v matici hru jakoukoli a nemusí to být jen piškvorky nebo ping-pong. Ó, ty detaily! Čtení tak činí nekonečným a konec se ztrácí v nedohlednu – přitom právě zakončení prvního dílu je to, co mě donutí sáhnout i po druhém díle. Víte, co se říká: konec dobrý, všechno dobré. Co musím vyzdvihnout je anotace, knihu výborně a stručně vystihuje, což se moc často nestává.

Rozštěpené nekonečno je dost originální, nejen všudypřítomnou nahotou s lehkým sexuálním podtónem, ale i nezvyklým onikáním. Musím pochválit i nepředvídatelnost děje, aspoň na začátku. Oceňuji propracovanou psychologii postav, ať živých, či neživých, a jejich vzájemnou konfrontaci. Z čeho jsem rozpačitá, je fantasy část, která zabředává až do pohádky, a to nejen pohádkovými bytostmi, kouzly, ale i jistou naivitou. Také ilustrace jsou jako z dětské knížky. Knihu ocení spíše mladší generace, vždyť autor psal hlavně pro mládež a je to znát.

Vydal: Triton, 2022
Překlad: Miroslava Polová
Obálka a ilustrace: Jana Šouflová