Jonathan Green: Nezemě – Zde jsou příšery!

Petr Pan, dinosauři, kapitán Hook, ztroskotání. To jsou hlavní ingredience jednoho zajímavého dobrodružství. Pokud se vydáte do Nezemě, možná potkáte takové příšery, že budete rádi, že jsou jen v knize.

Patnáctého dubna 1912 se potopil slavný Titanic. Wendy Darling však patřila mezi šťastlivce, kteří se dostali na záchranný člun. Jenže při naloďování se ztratila své rodině a ztratila rovněž vědomí. Probudí se až na pobřeží neznámého ostrova. Zde začíná příběh, který sami řídíte.

Na počátku cesty si můžete zvolit jednu ze čtyř hratelných postav a za každou budete mít unikátní průchod gamebookem. Díky tomu můžete hrát knihu víckrát a přitom se neopakovat.

První je samozřejmě Wendy, která má k dispozici fenku Nanu. Dále je tu Tygří Lilie, původní obyvatelka ostrova a lovkyně, která má ochočeného šavlozubého tygra Tesáka. Můžete hrát i za slavného piráta kapitána Hooka, kterého doprovází celá posádka. Posledním do party je Peter Pan, chlapec, který nikdy nevyrostl a na ostrově žije. Jeho společnicí je mechanická Zvonilka.

Každá z postav má speciální schopnosti a hodnoty výdrže či bojovnosti. Můžete si ještě dodatečně zvolit další speciální schopnosti, jako je oceánografie, zoologie či stopování.

Ke hraní jsou potřeba dvě šestihranné kostky. Na začátku knihy je podrobné vysvětlení pravidel, které možná bude působit zdlouhavě a komplikovaně, nicméně v praxi to není nic složitého. Doporučuji si stáhnout z webu nakladatelství listinu dobrodružství, protože se k ní budete velice často vracet a listování zpět v takto silné knize je poměrně otravné. Gamebook má celých devět set odkazů a patří tak mezi ty obsáhlejší. Může za to právě možnost hrát za více postav.

Příběh odehrávající se v Nezemi, na ostrově, kde potkáte pravěká monstra nebo ne vždy přátelské místní obyvatele, je dobrodružný a napínavý. Obtížnost je řekněme někde na střední úrovni, protože umřít tu je docela snadné a klobouk dolů před tím, kdo by zvládl dohrát na první pokus bez jediné smrti. Na druhou stranu je to gamebook přístupný i mladším hráčům/čtenářům, takže nečekejte nic ohromně drsného. Nejtěžší je vybrat tu „správnou“ cestu. Samotné projití na závěr knihy není až tak dlouhé, ale gamebook je velmi spletitý a skrývá mnoho odboček a cest, které jsou jednoduše slepé a mohou vás snadno zmást. Můžete se trochu orientovat dle mapy, kterou je možno stáhnout z webu nakladatele, ale přesto se možná ztratíte.

Souboje jsou zábavné a můžete v nich využít i své zvířecí přátele. V pozdější fázi hry si dokonce ochočíte dinosaura.

Na jeden průchod vám ve finále bude gamebook možná připadat překvapivě krátký, respektive splníte jeden hlavní úkol a je konec. Za ten jeden průchod si zdaleka nevyzkoušíte vše, co kniha nabízí, a nepodíváte se do všech lokací. Pokud budete chtít tedy objevit všechny kouty Nezemě, nezbude vám než si zahrát za ostatní postavy (ačkoliv se v příběhu všichni potkají).

Jonathan Green je ostřílený autor gamebooků, ale i románů. Ty psal především ze světa Warhammeru. U nás mu vyšly gamebooky Oz nebo Alenčina noční můra v Říši divů.

Nezemě: Zde jsou příšery! je velice povedený gamebook pro zkušené hráče, ale svým tematickým zasazením a přístupností se hodí i pro mladší čtenáře. Kniha je navíc krásně graficky zpracovaná a ilustrace jsou velice povedené. Pokud máte rádi svět Země Nezemě a prahnete po dobrodružství či si chcete „ulovit“ dinosaura, nezbývá mi než vám tento gamebook doporučit.

Vydalo: Mytago, 2022
Překlad: Eliška Boudová
Obálka a ilustrace: Kevin Crossley