Jonathan Green: Alenčina noční můra v Říši divů

Co kdyby bylo v Říši divů všechno jinak? Alenčin sen by se přetvořil do noční můry, kde není radno věřit už vůbec nikomu, protože zlo všechny a vše změnilo k nepoznání? Právě o to se snaží nový gamebook Alenčina noční můra v Říši divů.

Ačkoliv se nejedná o klasickou knihu, má tento příběh velkou naději oslovit i čtenáře gamebooky nepolíbené. Jejich úkolem je dostat se Říší divů plnou hrdlořezů, nestvůr a zlem pokřivených přátel až k Srdcové královně, po jejíž smrti se má vše dát zase do pořádku. A o tom také celá kniha je. Hlavní hrdinka musí měřit síly s opravdu dlouhou řádkou nejroztodivnějších stvoření, aby dosáhla svého cíle. Steampunkové prvky ve vyobrazení některých nestvůr dodávají příběhu opravdový nádech noční můry. Podobně působivě funguje i syrovost vyprávění a styl, jakým je děj popsaný.

Velkým plusem gamebooku je bezesporu možnost určit si hodnoty Alenčiných vlastností sám. Pravidla pro rozdělení jasně daného počtu bodů jsou sice určena, nicméně jejich přerozdělení přijde vhod, když musí například hráč začít číst od začátku a ví, že měl podle stylu děje napoprvé sázet raději více na Výdrž než Bojovnost, či naopak.

Nevýhodou může být víceméně absence děje. Tedy spíše to, že si čtenář příliš neodpočine četbou, protože velkou část příběhu tvoří jen měření sil Alenky s nepřáteli. Může tak dojít k situaci, kdy jde prakticky od souboje v souboji, aniž by se děj nějak závratně posunoval kupředu. Trochu to ale napravují krátké a jednou za čas i obsáhlejší dějové vsuvky. Jen je potřeba se k nim zkrátka probojovat.

Opravdovou lahůdkou knihy je bludiště vedoucí k zámku Srdcové královny. Když má čtenář štěstí, dozví se, jak se z něj dostat ven. Problémem zůstává, jak se dopracovat k jeho středu, odkud teprve může nápovědy využít. Na řadu přichází kreslení map, bez kterého se průchod jeví jako pořádně začarovaný kruh. Záchranou po dvou dnech bloudění může být ale i fakt, že čísla odstavců, kterými již hrdinka několikrát prošla, začnou být povědomá a lze se jim při volbě na rozcestí pro příště vyhnout.

Ne všechny posuny v ději jsou ale o vlastním rozhodování. Může se vyskytnout spousta dalších potíží. Například heslo, které si hráč nezapsal, předmět, který nechal ležet, místo, kterým neprošel, či zdánlivě nedůležitá hádanka, kterou kdesi před mnoha a mnoha stránkami nevyřešil, protože nemusel.

Pro ostřílené hráče je Alenčina noční můra v Říši divů rozhodně kouskem, který stojí za pozornost. Koho hororová Alenka zaujala, ale házet kostkou každé dvě minuty se mu nechce, může čtení pojmout i klasicky – formou neporazitelné hrdinky. Nepřipraví se tím o nic, ba naopak. Inu, jak sám autor Jonathan Green upozorňuje: To, že dojdete až na konec bez prohry, neznamená, že jste došli ke správnému konci. Každé rozhodnutí může změnit všechno. A to je na této knize skvělé.

Vydal: Mytago, 2017
Překlad: Jan Snášel
Ilustrace: Kev Crossley