Místo mezi světy – zdánlivě nenápadné sci-fi

Koncem loňského roku vyšla kniha, kterou jste možná ani nezaregistrovali, protože na internetu se po ní záhadně slehla zem. Podobné zapadlé tituly bývají ale často skrytými poklady, po nichž se vyplatí se poohlédnout. Platí to i pro Místo mezi světy?

Když byl objeven multivesmír, přineslo to celou řadu nových pracovních míst. Mladý génius Adam Bosch založil významný institut, když přišel na to, jak se dostat na paralelní Země, jak z nich těžit informace i zdroje. Má to háček: na jinou Zemi se může dostat pouze člověk, jehož tamní já je již mrtvé, jinak cestovatele toto zdvojení zabije. Proto jsou potřeba přechazeči: nejčastěji lidé z těch nejchudších poměrů, kteří na ostatních Zemích dávno zemřeli. Jednou z nich je i Caramenta – je mrtvá na většině paralelních planetách, takže je velmi cenná. Ledacos jí díky tomu projde, ale všechno má své meze a klást nevhodné otázky se nevyplácí, obzvlášť když denně riskujete život cestováním mezi světy, což se může velmi snadno zvrtnout.

Micaiah Johnsonová rozšířila v roce 2020 řady sci-fi knih o svou prvotinu. Téma multivesmíru tu již bylo mnohokrát (a mnohokrát ještě bude), přesto Místo mezi světy stojí za pozornost. Není třeba se bát, že by to bylo kdovíjak komplikované a plné technických termínů. Vědě jako takové se tady nikdo moc nevěnuje. Jelikož je příběh vyprávěn ich formou z pohledu hlavní hrdinky, dostanou čtenáři pouze tolik informací, kolik je Caramenta schopna jim poskytnout – což není přehnaně mnoho. Dalšími detaily se Micaiah Johnsonová nezdržuje a je to dobře. V technických záležitostech by se určitě dala najít spousta nedostatků, ale jelikož se autorka soustředila primárně na psychologii, sociologii a politikaření – čímž se román řadí do škatulky takzvané soft sci-fi –, nemá člověk potřebu se v tom moc rýpat.

Jak už to tak bývá, cestování multivesmírem je záležitostí blíže nespecifikované budoucnosti. Jisté je tedy to, že klima dostalo pekelně na frak, společnost je výrazně ekonomicky, etnicky i nábožensky rozdělená a snaží se přežívat. Micaiah Johnsonová stvořila svět, jenž působí jako kombinace Mad Maxe (podle popisů vizuálně připomíná film s podtitulem Fury Road z roku 2015) a Kingovy Temné věže. Vzala si hutnou atmosféru pouště ovládané napůl vyšinutým diktátorem se zvláštním módním vkusem a zálibou v těžkých autech a zároveň s tím vysílá svou hrdinku na cesty po paralelních vesmírech, kde je konfrontována s novými situacemi, které ale v určitém ohledu už mnohokrát prožila. Sem tam padne filozofická úvaha o životě, vesmíru nebo vnímání času. Střet toho, co Caramenta od ostatních Zemí očekává a co dostane, vytváří příjemné napětí a dodává příběhu zajímavou dynamiku.

Psychologie celkově je tu jedním ze stěžejních témat. Především pak to, jak se Caramenta vyrovnává se vztahy a hlavně se smrtí svých ostatních já. Nezřídka se tu detailně rozpitvává její ambivalentní vztah k pouštnímu diktátorovi nebo její touha po kolegyni Dell. Zároveň s tím však Caramenta není typicky kladnou postavou – je sobecká, zaměřená čistě na přežití a kladné vlastnosti musí nacházet až cestou.

Jistý konflikt mezi Caramentinými zkušenostmi, traumaty a předsudky a novým uspořádáním dalších Zemí jde tak akorát do hloubky, aby Micaiah Johnsonová ukázala dopad na lidskou psychiku a zároveň nezabředla do témat, která by její román dostala na jinou kolej, než zamýšlela. Místo mezi světy zcela očividně nemá být příběhem s poselstvím ani výraznějším přesahem.

Místo mezi světy vypráví především o postavách a jejich osudech. Na pozadí všech těch emocionálních a psychologických kliček se toho stane hodně, ale musíte se na to podívat z trochu jiného úhlu. A i když to v jednu chvíli vypadalo, že Micaiah Johnsonová sklouzne k otřepanému klišé, nestalo se tak a závěr celkem potěší, protože perfektně vyplývá jak ze samotného děje, tak z charakteru hlavní hrdinky.

Pokud jste Místo mezi světy ještě nečetli, dejte mu šanci – je to kniha, kterou by byla škoda minout. A jestli se domníváte, že když román vydalo nakladatelství CooBoo, musí se jednat o young adult, nebojte se, není tomu tak – na puberťáky v hlavních rolích tu nenarazíte.

Vydalo: CooBoo, 2021
Překlad: Tereza Schlöglová
Počet stran: 456