Rick Riordan: Neronova pevnost (Apollónův pád 5)

Literární recenze / 12.5.2021 /

Neronova pevnost je páté a poslední pokračování série Apollónův pád. Lester, dříve řecký bůh slunce, se pokouší naplnit proroctví a osvobodit poslední věštírnu z vlivu nepřátel. Konečně může zúročit všechno bolestné poznání, které nasbíral na své vyčerpávající pouti, a stát se novým a lepším. Ale ani jeho protivníci nezahálejí a na božskou pomoc opravdu nelze spoléhat.

Puberťák Lester Papadopoulos, v jistých kruzích známý jako padlý řecký bůh Apollón, míří se svou polobožskou velitelkou Meg ze západního pobřeží Spojených států amerických zpět na místo, kde to před půl rokem všechno začalo. Zpět do New Yorku, kde se nejen nachází vstup na horu Olymp, ale i Neronova pevnost, kde je čeká nejkrutější a nejproradnější ze tří imperátorů.

Lester, Meg a tábor Jupiter se vypořádali s útokem dvou imperátorů, boj si vyžádal značné ztráty, ale konečně se na bývalého boha slunce, proroctví, lukostřelby a básnictví maličko usmálo štěstí. Dva ze tří bývalých římských vládců jsou poraženi, ale čeká ho střet s Neronem, nejnebezpečnějším z trojice. Pokud by se ho náhodou přeci jen podařilo Lesterovi porazit, jeho finálním protivníkem by nebyl nikdo menší než samotný had Pythón, který ovládá Delfskou věštírnu. Pythóna před tisícovkami let dokázal Apollón porazit, ale to byl na vrcholu své božské síly. Nyní je slabší než průměrný polobůh, ale mnohem odhodlanější splnit svůj úkol. Už to ovšem nedělá ze sobeckých pohnutek jako z počátku, ale kvůli osobám kolem sebe.

Neronova pevnost je pátý a poslední díl série Apollónův pád od známého amerického spisovatele Ricka Riordana a také závěr třetí pentalogie ze světa řeckých a římských polobohů. Na scénu se vracejí, kromě Lestera a Meg, další staří známí hrdinové jako Nico, Rachel, Will a další Apollonovy děti. Kdo z polobohů by nechtěl zažít dobrodružství se svým božským (aktuálně odbožštěným) rodičem? Obzvlášť když na rozdíl od Dia není tenhle rodič úplně špatný a už se stihl poučit ze svých omylů.

Ani v páté knize nechybějí bitvy, monstra, překážky, zákeřná proroctví, pop kulturní narážky i multikultirní mix, který v Riordanových knihách vůbec nepůsobí násilně, ale perfektně dokresluje příběhy i atmosféru. Autor oprášil staré mýty, ale zmiňuje se i o nových božstvech a monstrech. Do děje zasáhnou nové postavy a ani tentokrát nebude chybět několik šokujících momentů.

Rick Riordan si s Apollonovým charakterovým vývojem dal velmi pečlivou práci. Na počátku v Utajeném orákulu je to sebestředný nafoukaný floutek, který žije v přesvědčení, že polobohové to za něho vyřeší. Nejlépe pokud by se toho chopil Percy Jackson osobně, ale velmi rychle se ukazuje, že nejnovější potíže, které zmítají světem řeckých a římských bohů, musí vyřešit jen a pouze Lester. Naštěstí na to není úplně sám – vždycky se najde někdo, kdo mu podá pomocnou ruku, proroctví nebo šíp. V pátém románu, bez ohledu na své schopnosti, je ve svém srdci i hlavě Lester už víc smrtelníkem než bohem. Jeho výprava ho polidštila natolik, aby se začal zajímat a starat o osoby kolem sebe. Přestal být tím sobcem, co křižuje oblohu ve svém rudém sporťáku a laškuje s Artemidinými lovkyněmi.

Riordanovy příběhy sice patří do kategorie pro starší děti, ale své fanoušky si našly i mezi mnohem staršími čtenáři, kteří dokážou ocenit pestrý a dobrodružný svět mýtů a pověstí. Lesterova pouť končí a uzavírá další etapu ze života dvou polobožských táborů a bohů sídlících na hoře Olymp. Jemné náznaky prozrazují, že Apollónův pád končí pátou knihou, ale možná to není naposledy, kdy se s některým z polobohů čtenáři setkávají.

Vydal: Fragment, 2021
Překlad: Dana Chodilová
Vazba: vázaná s přebalem