Rick Riordan: Temné proroctví (Apollónův pád 2)

Občas se každému podaří naštvat rodiče. Několik tisíc let stará entita není výjimkou. Obzvlášť když rodičem není nikdo jiný než Zeus, vládce řeckého panteonu. Jeho synek Apollón upadl v nemilost (i když si úplně nepamatuje proč) a skončil jako smrtelný kluk Lester Papadopoulos. Dokud neosvobodí všechna orákula od super nebezpečné hrozby, s návratem na Olymp se může rozloučit. Řekové vždycky milovali nebezpečné výpravy, úkoly a tragédie.

Lester, tedy vlastně Apollón, se na základě proroctví z posvátného háje posunul od New Yorku do Indianapolisu. Na cestě ho doprovází Hefaistův polobožský syn, který má zajímavé zkušenosti se smrtí, a jedna bývalá titánka. V Indianapolisu sídlí další člen Triumvirátu, jenž se snaží napáchat pořádné škody ve světě řeckých a římských polobohů. Zároveň tu čeká jedno temné orákulum na své návštěvníky. Jak už to s hrdinskými výpravami bývá, tak nic nejde snadno. Pokazí se všechno, co se pokazit může. Boj o holý život je nevyhnutelný a tentokrát navíc hrozí i trvalé šílenství.

Několik tisíc let starý bůh Apollón rozhodně ze své proměny v Lestera není nadšený. Stále se s tím nesmířil a cítí se ukřivděně. Stále není tolerantní, laskavý a asi nikdy nebude. Přesto je jeho sobectví, odměřenost i božská slepota vůči reálným úskalím smrtelného života (i bez obtěžování rozmazlenými, arogantními bohy, kteří něco potřebují) na ústupu. Chvílemi mu dokonce záleží i na někom jiném než na sobě. S jeho spolucestujícími ho pojí zvláštní a komplikovaný vztah, obzvlášť s dívčí částí se často špičkuje. Naopak s Meg, svou polobožskou paní a parťačkou, se velice dobře sžívá a velice jim na sobě záleží, i když těžko říct, jestli to víc připomíná vztah rodiče s dítětem, kamarádů nebo sourozenců. Možná od všeho trochu. Apollón měl i velice osudový vztah s jejich současným protivníkem – imperátorem č. 2. Byl u jeho vzestupu, pádu a nebylo mu to zapomenuto.

Bez ohledu na dobrodružství, humor, akci, zábavu a popkulturní narážky je Temné proroctví hlavně příběh o rodině, o rodičích a potomcích v různých formách a dobách. Ať se jedná o Apollónův vztah s vlastními dětmi, rodiči či o hnízdící gryfy nebo Lovkyně. Tohle všechno je zasazeno do současné Ameriky, kde občas kromě obyčejných a nic netušících lidí existuje i nejeden božský panteon, polobohové i pěkná řádka monster či různých nadpřirozených bytostí.

Ricku Riordanovi se musí nechat, že umí vyprávět báječné příběhy, které sice vycházejí z antické mytologie, ale jsou skvěle přizpůsobeny současné době a společnosti. Čtenářům se mohou zdát některá využitá schémata okoukaná, ale to nic nezmění na tom, že tento spisovatel patří mezi špičku ve psaní pro děti a mládež. Autor v sobě nezapře učitele, snaží se čtenáře nenápadně vzdělávat. Myšlenka důležitých proroctví v různých básnických útvarech je zajímavá sama o sobě (i když pro překladatele nepochybně žádný med) a Apollón je přeci jen bůh věšteb a poezie, pokud ho zrovna tatík neudělal smrtelníkem. Rick Riordan se občas nebojí píchnout do vosího hnízda, protože hlavní hrdina nemá problém se zakoukat do příslušníků stejného i opačného pohlaví, ale letité božstvo tím pouze zůstává věrné svému původnímu charakteru.

Temné proroctví, druhý díl série Apollónův pád, je kniha vhodná pro různé věkové skupiny. Hlavním kritériem při výběru je, že je třeba být natolik starý, aby obsažené vtípky a narážky byly srozumitelné. I když pro mladší to může být jen roztomilá pohádka plná příšer, dobra i zla s komplikovaným zakomplexovaným hrdinou. Zkušení čtenáři Ricka Riordana vědí, do čeho jdou. Ti ostatní by stejně měli nejprve začít od Percyho Jacksona a Zloděje blesku, protože sérii Apollónův pád předcházejí celé dvě pentalogie. Takže vzhůru na výpravu s moderními polobohy i padlými bohy. Někdo ty imperátory pokořit musí.

Vydal: Fragment, 2017
Překlad: Dana Chodilová
Počet stran: 392