Oskar Fuchs: Leichenberg

Literární recenze / 30.5.2020 /

Po předchozích knihách Frost a Hitokiri se Oskar Fuchs vydal do svého fantasy světa potřetí. Leichenberg však vypráví poněkud jiný příběh, než na jaké jsme byli od tohoto českého autora zvyklí. Co zůstalo zvykem: nový příběh si žádá opět nového hlavního hrdinu.

Občanská válka v Čechách je u konce. Gabriel Leichenberg, poslední přeživší člen nechvalně známé XIII. pěší jednotky, se vrací domů. Nejde ale tak úplně o nostalgický návrat z hrůz války do klidného domácího prostředí. Gabriel se především hodlá pomstít zrádcům, kteří v jeho rodném městě zapříčinili smrt stovek nevinných lidí. Jako člen nejdrsnější trestní jednotky nemá ale cestu právě zasypanou růžemi. V pohraničí se rabuje, u moci je nepřítel a k tomu všemu je mu v patách vojensko-politická sekce, zkráceně VPS.

I přes veškeré své dovednosti Gabriel nakonec stejně upadá do zajetí, kde ho čekají ještě horší věci, než byl nástup k četě složené ze samých podvratných živlů. U výslechu si ho berou do parády dvě ženy, doktorka Karin Langhamerová alias frau Mengele a Tess Adlerová. Obě dobře vědí, kam sáhnout, dloubnout, bodnout a co použít, aby si Leichenberg nespletl pobyt s rekreací v lázních. Jejich cílem navíc není jen dostat z něj odpovědi. VPS si ho chce zcela podřídit a využít jeho schopnosti pro své účely. Gabrielovi nezbývá než na jejich zvrácenou hru přistoupit, ačkoliv ani pomstu nehodlá pustit z hlavy. Zároveň začíná přicházet stále víc na kloub svým schopnostem, jež mu celou válku pomáhaly přežít.

Jak už jsem zmínila v úvodu, Leichenberg není jako předchozí Fuchsovy knihy. Na první pohled se tváří víc jako military. Kromě akční fantasy ale maže hranice i dalších žánrů. V knize se setkáváme jak s novými postavami, tak i s některými z předchozích příběhů. Ze začátku nechybí typické vtipné hlášky (někdy až tlačené do řádků za každou cenu), sex, spousta akce, střílení a utržených nebo jinak poškozených částí těl.

Oskar Fuchs se hlavně ze začátku snaží zaujmout originálně pojatými popisy, což bohužel někdy působí trochu křečovitě. Objevuje se i pár scén s diskutabilním vývojem. Mezi ně patří Gabrielovo seznámení s krásnou ženou s pihou, která mu ochotně nabídne sex jen chvíli poté, co byla znásilňována rabující bandou.

Oproti Hitokiri je příběh naopak přehlednější, čtenář se lépe v ději orientuje, a tedy se román celkově snáz čte. Současnou zápletku autor dobře prokládá událostmi z minulosti, které vysvětlují Gabrielovu nynější cestu, motivaci a dotvářejí jeho osobnost. Ta ovšem nemusí sednout každému. Hrdina se s ničím dlouho nepáře a vlastně nevidí rozdíl mezi zastřeleným člověkem nebo srnou. Neuškodilo by více vysvětlit politiku impéria, které se dostalo k moci.

Leichenberg se bude líbit víc mužské části čtenářstva, která spíš ocení detailní informace o zbraních a celkový ráz příběhu. Ale ani ženy se zálibou v tomto žánru se nemusí bát po knize sáhnout.

Vydala: Epocha, 2020
Obálka: Žaneta Kortusová