Hladový národ – upíři a vlkodlaci pod německou vlajkou

Česká fantastika si pomalu, ale jistě nachází cestu do srdcí čtenářů a zástupy autorů i jejich děl se utěšeně rozrůstají. Svým dílem k tomu přispěla i Vendula Brunhoferová, která si koncem loňského roku střihla samostatně stojící román z alternativní historie.

Když se Němci rozhodli, že druhou světovou válku bez diskuze vyhrají, zašli dál, než si sami původně mysleli. V rámci okultních hrátek se jim podařilo otevřít bránu do místa, které se dá bez nadsázky nazvat Peklem. Odtud se do Evropy nahrnuli upíři a vlkodlaci a zahájili teror pod německou vlajkou – co na tom, že z boje o dobytí a ovládnutí území se stal boj za to, aby měli upíři co jíst. Koncentrační tábory nyní slouží jako zásobárny jídla, místo povýšení vás nadřízení hryznou do krku, protože přeměna na upíra je brána jako odměna, a v téhle alternativní historii ani Rusové a jejich tuhá zima nepředstavují takový problém. Ale i upíři – hladovci – se něčeho bojí… Nesourodá skupinka britských parašutistů, nacistických zběhů a zrádců Říše brzy zjistí, co na hladovce platí, a rozhodne se jim zatnout tipec.

Upíři, vlkodlaci, náckové. Myslím, že tady bych mohla s recenzí klidně skončit, protože to je kombinace, která vyloženě křičí po tom, že si ji máte přečíst. A když k tomu připočtete i fakt, že se jedná o knihu z pera české autorky, je to o důvod víc, proč ji vyzkoušet.

Oceňuji, že Vendula Brunhoferová si na nic nehraje. Hladový národ není historickým exkurzem, ale slušně našlápnutou dobrodružnou výpravou s patřičnou porcí správné řezničiny. Pokud se v knize nacházejí historicky nepřesné údaje, bude to běžným čtenářům jedno, protože je dokáže strhnout autorčin styl. Ten je sice přímočarý, ale nechybí mu jiskra ani patřičná říznost. Určitý kontrast k tomu tvoří autorčina slovní zásoba a zvolená slovní spojení, která místy překvapí jistou poetičností. Na druhou stranu se Vendula Brunhoferová nevyhýbá ani naturalisticky popisovaným zvěrstvům. Nezabíhá však zbytečně do samoúčelných nechutných detailů a dobře ví, kdy je na podobné okamžiky vhodná doba.

Vendula Brunhoferová se inspirovala skutečnými událostmi, postavami i dobovými reáliemi, ale vše si přizpůsobila tak, jak by to podle ní vypadalo, když by na straně Němců bojovali upíři. Příběh se odehrává v průběhu jednoho roku a mihne se jím celá řada postav. Není však problém rozeznat ty důležité, k nimž si čtenáři vytvoří vztah, od těch, které jsou spíše epizodní. Pravdou zůstává, že většina aktérů románu působí jako ukázkové archetypy, ale jsou to přesně ty typy klišé hrdinů, které čtenáři stále dokola vyhledávají a mají je v oblibě.

Některé okamžiky jsou lehce předvídatelné, ale neubírá to nic ze zážitku. Hladový národ naopak místy může překvapit tím, jak důkladně postavy promýšlejí své kroky a dávají si s věcmi načas. V podobně laděné, primárně akční knize by čtenáři mohli čekat spíše bezhlavé řádění a řež, co střídá řež. Přístup Venduly Brunhoferové ale díky tomu působí daleko realističtějším dojmem.

Hladový národ je jednohubka z ranku alternativní historie, která zpracovává vcelku oblíbené téma čtivým a zábavným způsobem. Kniha je psána s lehkostí, má sympatické postavy, obsahuje přiměřenou porci patosu i morbidnosti. Možná nepřekvapí originálností, přesto je to však záležitost, která milovníky české fantastiky určitě potěší.

Vydal: Brokilon, 2019
Obálka: Mikuláš Podprocký
Počet stran: 241