Ben Aaronovitch: Zvony Londýna (Peter Grant 7)

Literární recenze / 20.12.2019 /

Konflikt s Mužem bez tváře spěje po sedmi knihách k dramatickému konci, který by si nikdo z fanoušků série rozhodně neměl nechat ujít.

Zvony Londýna úzce navazují na události z předchozí knihy Strom viselců, kde došlo ke konečnému odhalení identity Muže bez tváře. Tím však problémy Petera Granta a jeho kolegů od Metropolitní policie rozhodně neskončily. Naopak. Martin Chorley je oficiálně stíhaný na útěku a zůstává mimořádně nebezpečný. Peter, který se dočkal povýšení, hraje velice významnou roli při promýšlení jednotlivých kroků rozsáhlé policejní operace s cílem dopadnout a přivést Chorleyho společně s jeho pomocnicí, bývalou policistkou Leslie Mayovou, před spravedlnost. Nebude to mít ale vůbec jednoduché.

Muž bez tváře se snadno nevzdává a podnikne cokoli proto, aby dovedl do cíle svůj tajný plán s kořeny v krvavé, tisíce let staré minulosti Londýna. Peter společně s nadřízenými Thomasem Nightingalem a Alexanderem Seawollem se proto budou muset snažit opatřit si veškerou pomoc, na jakou dosáhnou – a zapátrat přitom i mezi příslušníky polosvěta. Leslie naneštěstí zná moc dobře Peterovy slabiny a neváhá je proti němu využít. Jejímu šéfovi se navíc stále daří unikat a být vždy několik kroků před Rozmarem. Nezbývá proto nic jiného než razantně změnit taktiku a navštívit revenanta, který před lety vše odstartoval.

Nejdůležitějším úkolem Zvonů Londýna bylo dovést ústřední konflikt z předchozích dílů do uspokojivého konce tak, aby bylo možné v budoucnu začít rozvíjet úplně novou vyprávěcí linii, a to se zde Benu Aaronovitchovi s přehledem podařilo. Je rozhodně sympatické, že se autor nesnažil otázku dopadení Muže bez tváře ještě více protahovat, ale vyřešil ji v jedné knize, kam se mu navíc povedlo umístit spoustu odkazů na minulost a začátky Petrova objevování kouzel a nadpřirozena.

Příběh samotný je psaný osvědčeným stylem, který v sobě kombinuje prvky „reálného“ policejního vyšetřování s nápaditou urban fantasy pevně zasazenou do prostředí moderního Londýna s veškerými jeho specifikami a různorodostí.

Asi není nutné příliš zdůrazňovat, že Zvony Londýna je třeba číst se znalostí předchozích dílů, ideálně potom i se znalostí alespoň některých paralelně vycházejících komiksových příběhů (v češtině prozatím vyšly dva). Autor se v této knize, mnohem více než v předchozích, nerozpakuje odkazovat na události a případy, které čtenář může znát právě z komiksů. Jedná se však většinou jen o drobné zmínky. Hlavní děj, který přináší napětí, akci a protentokrát i pořádnou dávku emocí, je možné si bez problémů užít i bez jejich znalosti.

Obvyklý humor zůstává, i s ohledem na vážnost problémů, s nimiž se musí Peter potýkat, trochu upozaděný. Stále přítomný je ovšem jeho neukojitelný entusiasmus, s jakým popisuje různé architektonické zvláštnosti a momenty z dávné historie města, která nyní hraje v příběhu zásadnější roli než kdy předtím.

Peter Grant se zde zároveň představuje jako mnohem dospělejší a sebevědomější protagonista. Jeho magický trénink uspokojivě postupuje, v policejní práci má mnohem větší autoritu, může více rozhodovat a i v osobním životě se mu ve vztahu s Beverley daří. Je to na jednu stranu uspokojivé, ale zároveň i trochu smutné, protože společně s ním se mění a rozvíjí i celý Rozmar. Přibývají noví lidé, mnohem větší (a zasloužená) pozornost je věnována Abigail a Sahře, zatímco Molly i Nightingale začínají být lehce upozaďováni.

O to zajímavější bude sledovat, jakým směrem se celá série posune dál a jak se Ben Aaronovitch vypořádá s tak razantní změnou. Ať již ale na Petera v budoucnu čeká cokoli, zakončení jeho prvních dobrodružství se povedlo na výbornou.

Originální název: Lies Sleeping
Nakladatelství: Argo, 2019
Překlad: Milan Žáček