Zaslíbená Země Nezemě 5 – když útěk nestačí

Domnívám se, že nejsem daleko od pravdy, když tvrdím, že nikdo nechce být sežrán démony. Rozhodně ne děti ze sirotčince Grace Field House. Aby přežily a neskončily na talíři, jsou schopny udělat cokoliv. Otázkou je, zda to bude stačit.

Plán na útěk, který dali dohromady Ray, Emma, Gilda a Don, se podařilo uskutečnit. Je potřeba překonat poslední překážky a přivítat se s nově nabytou svobodou. Jenže nikdo neví, jak to vypadá za hranicemi farmy a co tam na děti čeká. Nepřáteli nemusí být jen démoni, kteří je chtějí za každou cenu chytit, ale i samotná příroda. Nezbývá než doufat, že je někde čeká alespoň nějaký spojenec.

Pátý svazek je nabitý slušnou porcí akce. Méně se tu pletichaří a diskutuje a více se koná. Události donutí některé postavy přehodnotit své dosavadní smýšlení i jednání, díky čemuž se příběh v některých momentech začne ubírat jiným směrem. Opět se odhalí něco málo z minulosti a především se čtenář dozví víc o vnějším světě, který s největší pravděpodobností skutečně postihla jistá forma katastrofy.

Na Zaslíbené Zemi Nezemi jsou skvělé hlavně podvody (zde bych si dovolila trefný anglický termín „mindfuck“), které scenárista Kaiu Širai na čtenářích opakovaně páchá. Někdy i víckrát v jednom svazku. Napětí a emocionální drama, které vyvolá určitou scénou (ideálně ji použije jako cliffhanger na konci kapitoly nebo rovnou celého dílu), o dalších pár desítek stran ještě vystupňuje, když ve flashbacku ukáže, že to celé byla jen bouda a že čtenářům záměrně lhal. Je to skvělá ukázka takzvaného „nespolehlivého vypravěče“, která je místy dovedena takřka k dokonalosti. Někoho může dozajista rozčilovat, že se na spoustu věcí v příběhu nemůže stoprocentně spolehnout, nicméně to má své kouzlo a Kaiu Širai ho využívá naplno. Nebojí se v příběhu používat podpásovky (v pátém svazku se čtenáři mohou dočkat hned dvou v rychlém sledu po sobě).

U toho mu zdatně sekunduje kreslířka Posuka Demizu, když na čtenáře ze stránek koukají roztomilé kukuče malých capartů. Společně dokázali vytvořit dílo, které si už pět svazků drží neskutečně nadupané tempo. Je to hotový emocionální kolotoč. Vzhledem k tomu, jak dobře dávkují informace a dějové zvraty, si stále dokážou udržet čtenářskou pozornost a jejich triky – i když se opakují – pořád fungují.

Na další pokračování téhle série naštěstí čtenáři nemusí čekat příliš dlouho – nakladatelství Crew chystá šestý svazek již na únor příštího roku. A podle mého odhadu je rozhodně na co se těšit.

Vydal: Crew, 2019
Přeložil: Anna Křivánková