Ben Aaronovitch: Strom viselců (Peter Grant 6)

Literární recenze / 25.6.2018 /

V šestém dobrodružství se Peter Grant vrací z venkova zpět do srdce velkoměsta, aby zde vyšetřil tragickou smrt mladé dívky, která možná bude mít větší spojitost s magickým polosvětem, než se na první pohled zdá.

Nejnovější vyšetřování zavádí Petera do prostředí londýnské privilegované mládeže. V jednom z bytů v exkluzivní rezidenci na samém okraji Hyde Parku byla nalezena předávkovaná dívka. Smrt Christiny Chorleyové by se za normálních okolností zvláštního magického oddělení Londýnské metropolitní policie nijak netýkala, kdyby jednou ze zúčastněných na inkriminovaném večírku nebyla i Olivia, dcera bohyně řeky Tyburn. Petera proto hned nad ránem probudí velice nepříjemný telefonát, v němž mu lady Ty připomene laskavost, kterou jí dluží. Měl by se za všech okolností pokusit udržet její dceru mimo vyšetřování, jenže jak to udělat, když se Olivia prakticky přiznala k tomu, že inkriminované drogy sama obstarala.

Případ se nakonec ukáže být mnohem propletenější a složitější, jak už je ostatně u série Řeky Londýna zvykem. Honba za Mužem bez tváře znovu naplno propuká, na scéně se objevují staří známí včetně Lesley Mayové, ale do hry se zapojují i magičtí praktikové, o jejichž existenci dosud neměl Rozmar v čele s inspektorem Nightingalem ani ponětí. Po městě se totiž rozšířila zkazka o jisté účetní knize, která by vlastníka mohla dovést až k legendárnímu pojednání o magii z pera sira Isaaca Newtona, a v nadpřirozené komunitě neexistuje nikdo, kdo by po takovém objevu netoužil. Peter tak musí řešit hned několik záležitostí najednou, podivné však je, že se všechny stopy začínají protínat na Marble Arch v místech, kde kdysi stávalo proslulé popraviště.

Strom viselců možná není nejlepší ani nejoriginálnější částí celé série, z pohledu velkých a malých odhalení je však tato kniha nesmírně důležitá. Osvětluje některé palčivé otázky o původu Řek, přibližuje dosud nepoznané části magického světa a především konečně posouvá děj velkým způsobem dopředu. Pravidelní čtenáři by si proto tento díl rozhodně neměli nechat ujít. Stále přítomný je jedinečný humor i všechny ostatní typické znaky, které dělají z Petrových příběhů návykové čtení. Nechybí scény plné napětí, není zde ale tentokrát tolik zvratů a zběsilé akce. Závěrečné velké střetnutí se totiž odehrává z velké části mimo záběr“, a i když jsou autorovy důvody naprosto pochopitelné, stejně nejde než litovat, že vše neproběhlo trochu jinak.

Velký prostor je naopak věnován postavám a jejich vzájemným vztahům a motivacím. Výrazně větší roli při rozkrývání případu tentokrát hraje Sahra Gulledová, která se pomalu ale jistě zapracovává do role Peterovy nové parťačky. Řeší se i jeho prohlubující se romantický vztah s Beverley Brookovou i se všemi možnými důsledky, které to pro oba může v budoucnosti mít. Příběh tak získává určitou až filozofickou hloubku, kterou snad žádná z předchozích knih neměla, přesto jako by Stromu viselců něco chybělo. Snad se Ben Aaronovitch drží záměrně trochu zkrátka a chystá si určité věci do zásoby. Zamrzí rovněž nedostatečná péče, která byla věnována korekturám českého překladu. Zůstalo zde rozeseto poměrně velké množství překlepů, což je u jinak kvalitní knihy jednoduše škoda.

Originální název: The Hanging Tree
Vydalo: Argo, 2018
Překlad: Milan Žáček