Mariam Petrosjanová: Osm dní Šakala (Dům, ve kterém… 2)

Svět ve světě, takový je Dům. Omezený prostor mezi zdmi internátu, kde žijí ti, které rodina a společnost vyloučila. Tak je Dům vnímán zvenčí, ale pro většinu obyvatel se omezený prostor stal nečekaným místem volnosti. Dům skrývá zákoutí mimo prostor a čas, do nějž mohou proniknout jen zasvěcení a ti, kteří uvěřili.

Mezi těmi, kdo vnímají dění pod povrchem, je vychovatel Ralf, který se vrací z prodloužené dovolené. Myslel si, že už se do domu nevrátí, a myslet si to začali i obyvatelé domova. Ale Ralf je zpět, zapadl do své patnáct let vyšlapávané pěšinky služby v prostoru Domu, jako by nikdy neodešel. A opět se dějí věci, kterým nechce věřit a které by těžko vysvětloval někomu, kdo v domě nepracuje tak dlouho jako on. Dozvídá se postupně novinky z doby své nepřítomnosti a je svědkem mládeží ustanoveného nového Zákona. Od teď již nebudou spolky a prostory striktně rozdělené ‒ chlapci do svých řad vpustili dívky bydlící ve vyšších patrech.

V Domě se však i přes všeobecné nadšení z nového Zákona, družení a navazování vztahů stupňuje napětí. Blíží se den, kdy se všichni přemístí na léto mimo Dům, den ukončení. Venek je pro všechny neznámé a nebezpečné místo, které je odvede od světa v Domě pryč. Ke všemu smečka ze čtvrtého pokoje cítí, že se blíží Nejdelší noc. Noc, co nezná čas a během níž se může udát cokoli.

Mariam Petrosjanová (* 1969), arménská spisovatelka žijící v Jerevanu, s prvním dílem série knih Dům, ve kterém… Smečka ze čtvrtého pokoje sklidila úspěch i u českých čtenářů. V pokračování Osm dní Šakala navazuje na předchozí události, a jak název napovídá, čtenář bude sledovat osudy obyvatel Domu osm dní prostřednictvím hlavního vypravěče Šakala Tabákího. První kapitola však začíná návratem Ralfa z jeho pohledu, a stejně jako v prvním dílu jsou na stránkách knihy i kapitoly patřící samotnému Domu a některé z pohledu dívek, jež dosud byly zmiňovány jen letmo.

Čtenář se opět shledá s Kuřákem, který stojí na pomezí reality a světa Domu, stále tápe mezi tím, co je skutečné a co by skutečné být mohlo, kdyby si to připustil. Potrhlý Tabákí dává nahlédnout do minulých let a osvětluje osudy ostatních obyvatel Domu i chod dní v jeho zdech. Slepec je nadále záhadou, ale i o něm se čtenář dozví více. Kromě dalších chlapeckých postav se začínají představovat dívky. Krysa, věčná útěkářka, jemná Víla, Zrzka se svými skopičinami, o které už byla zmínka v předchozím dílu, Dlouhá Gábi a mnoho dalších.

Přes spletitost jednotlivých zápletek je román čtivý. Záleží na obrazotvornosti a pozornosti čtenáře, aby si dokázal z útržků událostí a scén poskládat celý děj od minulosti po současnost. Od vydání prvního dílu uběhlo sice teprve půl roku, ale vybavit si vývoj přezdívek obyvatel domova bylo pro mě obtížné a obávám se, že mi spousta souvislostí unikla. Až se mi dostane do rukou poslední díl, hodlám si přečíst celou trilogii naráz a věřím, že to bude teprve ten pravý prožitek.

Osm dní Šakala je knihou plnou tajemství, která se dají vykládat různě, a od předchozího dílu je ještě obtížnější rozlišovat skutečnost od fantazie. Všechno se zdá reálnější a svět Domu nabývá převahu. Osudy jednotlivých postav se pomalu skládají do celkového obrazu, ale jaký výsledný obraz bude, ví jen Mariam Petrosjanová. Trilogii Dům, ve kterém… má uzavřít kniha s názvem Prázdná hnízda.

Originální název: Шакалиный восьмидневник
Vydal: Fragment, 3/2017
Překlad: Konstantin Šindelář