Laini Taylorová: Dny krve a hvězdného třpytu

Literární recenze / 27.11.2014 /

Zásluhou andělů jsou teď chiméry na pokraji vymření. Mnohé duše těchto lidí se zvířecími aspekty vyvanuly a už se nedají zachránit. Poslední nadějí zůstává Karou, která jako jediná ví, jak sestavit nová těla pro pozůstalé duše. Pomalu ale jistě se formuje malá armáda chimér, jež se má v nastávající válce postavit andělům.

Taylor_Dny-krvePříběh začíná tam, kde v předchozím díle Dcera kostí a dýmu skončil. Duše mnohých chimér jsou ztraceny a Karou ví, že je to částečně její vina. Její a anděla Akivy, do něhož se zamilovala. Kvůli nim teď v nadcházející bitvě mezi anděly a chimérami budou mít andělé obrovskou početní převahu. Karou se snaží odčinit svou minulost, kterou jí nikdo ze zbylých chimér nedokáže odpustit, a na poušti v Maroku, kde se spolu s chimérami ukrývá, není ani na chvíli v bezpečí.

Příprava na válku zabírá většinu místa na stránkách knihy a sen Akivy a Karou o novém světě, kde andělé a chiméry neválčí, ale žijí v míru, se rychle tříští. Oba národy páchají neuvěřitelné věci, denně zabíjejí civilní obyvatelstvo, které nemá s rozporem nic společného, a čtenář může sledovat zoufalost, s jakou se chiméry i andělé snaží vyhrát. Laini Taylorová má všechno do detailů promyšlené a je krásně vidět, jak do sebe kousky skládačky postupně zapadají. Přesto se příběh ve druhém dílu dopředu příliš neposunuje.

Dny krve a hvězdného třpytu ukrývají více linek, ale například ta o lásce mezi andělem a chimérou je hodně zatlačena do pozadí, takže to vypadá, jako kdyby byl vztah modrovlasé dívky Karou a tajemného anděla Akivy pouhý přelud. Tento vztah však nahrazuje Zuzana a Mika, kteří se vydávají hledat do pouště v Maroku svou kamarádku Karou.

Čtenář má možnost podívat se na různá místa a mnohýma očima. Například těmi Zuzany nebo třeba nevinných chimér, které prchají před smrtí. Některé kapitoly z pohledu vedlejších postav však působí nedodělaně a není z nich cítit taková úzkost jako ze stránek, na kterých vládne jedna z hlavních postav.

První polovina románu se hodně zabývá politikou a nejasnými plány do budoucnosti, což sice není příliš zábavné čtení, přesto se tím nový svět otevírá do větší hloubky. Druhá polovina nenechá čtenáře knihu odložit, protože příběh se konečně začíná rozjíždět. Příběh na konci pochopitelně zůstává otevřený, aby se čtenář mohl těšit na poslední díl trilogie s názvem Dreams of Gods & Monsters.

Vydal: Knižní klub; 2014