Alyson Noëlová: Temný plamen

Temný plamen je čtvrtá kniha z dosud šestidílné série Nesmrtelní. Každý nesmrtelný byl kdysi obyčejným člověkem, ale většina z nich už zapomněla, jaké to bylo. Šestnáctiletá Ever se potýká s úskoky bezcharakterního Romana, který zapříčinil, že je každý její dotyk pro Damena smrtelně nebezpečný. Ever musela volit mezi protilékem pro Damena a životem Haven. Vybrala si kamarádku, a teď musí čelit následkům.

Žádní upíři, žádní vlkodlaci, žádní skřítkové nebo víly – jenom nesmrtelní, jejichž řady se, díky Romanovi a mně, rychle rozrůstají… (s. 14)

Haven je nyní nesmrtelná a nevěří, že Romanovou vinou málem zemřela. Stává se z ní sebestředná a moci chtivá potvora, která Damena s Ever odstřihne, a dá přednost jejich nepříteli. Ever se Roman hnusí, ale kvůli pokaženému vázacímu kouzlu je k němu přitahována. S tímto problémem jí měly pomoct dvojčata Romy a Rayne, která posledních tři sta let přežívala v jiné dimenzi, ale kvůli Ever se tam teď nemůžou vrátit. Buď se v magii nevyznají natolik dobře, jak tvrdí, nebo se jedná o úmysl odstranit dívku z cesty. Ze zoufalství žádá o pomoc Judea a lže Damenovi, protože se za své neúspěchy stydí.

Noel_Temny_plamenEver zasvěcuje kamarádku do světa nesmrtelných postupně. Srozumitelně vysvětluje, co a jak funguje, jenže tohle není pro příznivce série žádná novinka a opakování jej asi bude nudit. Haven je nadšená z toho, že je nesmrtelná a má nadpřirozené schopnosti jako telepatii nebo zhmotňování. Svým lehkovážným chováním však ohrožuje všechny nesmrtelné. Damen dává čtenáři nahlédnout do své minulosti, pocitů a myšlenek. Kdykoliv ho Ever potřebuje, je tu pro ni. Vztah mezi ní a Damenem začíná být napjatý a postrádá dřívější otevřenost a upřímnost. Svou pozornost zaměřuje na Romana, který chce Ever překazit idylku s Damenem, ale zároveň ji nenávidí za to, co provedla Drině.

Na scénu se vrací Jude, Eveřin milenec z předchozích životů, a získává víc prostoru. Pradávná řevnivost Damena a Judea o Eveřinu přízeň se zdá dívce jako nepodstatná, protože se nedokáže soustředit na nikoho jiného než na Romana. Jude díky tomu proniká stále hlouběji do Eveřina života.

Fantasy příběh je vyprávěn v první osobě z pohledu Ever a navazuje na závěr třetího dílu s názvem Země stínů s odstupem několika dní. Skrz vzpomínky hlavní hrdinky se čtenář dozvídá, co se odehrálo v minulosti, a proto lze číst Temný plamen i bez znalosti předchozích dílů. Autorka popisuje některé činnosti velice detailně, zatímco jiné pouze naznačí. V Zemi léta navštívíme versailleský zámek a Damen zavzpomíná na dobu, kdy se přátelil s Marií Antoinettou. Tehdy se vydával za hraběte Fersena a Eveřina předchozí inkarnace byla neurozená francouzská služka jménem Evaline.

Americká autorka Alyson Noëlová se věnuje víc popisům okolí a myšlenek než dialogům. Střídá spisovný a hovorový jazyk, používá i slangové výrazy. Charakter postav je propracovaný a neustále se vyvíjí. Oproti předchozím dílům je Temný plamen o něco slabší a lehce předvídatelný. Odpočinková četba pro mládež a romanticky laděné duše je plná dobrodružství, intrik, romantiky a nadpřirozených prvků zasazených do současného světa zcela přirozeně a nenásilně. Závěr knihy je napínavý a dramatický, a stejně jako v případě předchozích dílů má otevřený konec a naznačuje budoucí linii.

Vydal: Argo; 2013