J. R. Ward: Závist

Literární recenze / 9.2.2013 /

Chamtivost po penězích. Chtíč po moci. Duši Thomase DelVecchia mladšího pro změnu sžírá závist. Závidí těm, kdo vyrůstali v obyčejné rodině, závidí těm, kdo nevyrůstali ve stínu sériových vražd vlastního šíleného otce.

Ward_Zavist

Detektiv z oddělení vražd Veck si nic nepamatuje. Nepamatuje si, jak se v lese ocitl. Nepamatuje si, co se u náklaďáku s korbou plnou sklenic a zkumavek s částmi těl stalo. Ví jen, že stojí nad nehybným tělem Davida Kronera, sériového vraha zabíjejícího nevinné ženy obzvláště nechutným způsobem. A bojí se, že ho v zkrvavenou hromádku cárů masa proměnil on sám. Ze vzpomínek na události té noci mu zbyla jen tma a tupá bolest hlavy. Veck se ocitne se mašinérii vyšetřování a stává se hlavním podezřelým. Policistka z vnitřních záležitostí Sophie Reillyová se snaží zjistit, co se stalo a zda je Thomas skutečně vinen. Veck ale netuší, že je novým ústředním hráčem v boji Dobra a Zla o další osud světa.

Román Závist dějem přímo navazuje na závěr románu Milenka pout zbavená a čtenáři Bratrstva černé dýky tak mohou sledovat další osudy jedné z nejzajímavějších vedlejších postav oblíbené upíří série. Majoritními nadpřirozenými postavami jsou i v třetím díle andělé a démoni, či konkrétněji jedna démonka, prohnaná Devina. Ta ovšem v tomto pokračování ztrácí výraznou roli a navíc se zdá, že jí coby hlavní padoušici dochází dech – ozývá se jí svědomí, proti své vůli učiní dobrý skutek.

Na rozdíl od předchozích dílů Padlých andělů, kde Chamtivost byl díl spíše romanticko-hororový a Chtíč měl zas majoritní nadpřirozenou stránku, je Závist dílem založeným na akci a policejním vyšetřování. Romantickou stránku autorka upozadila a zaměřila se na detektivní práci obou protagonistů a postupné odhalování událostí, jež zapříčinily zvraty v osudech hrdinů románu.

Závist působí jako detektivka s lehce romantickou linkou a nabízí spíše „světský“ příběh. Žádný z hlavních hrdinů nemá nadpřirozenou schopnost a paranormální nádech tak najdeme jen v liniích s příběhy andělů Adriana, Eddieho a Jima a démonice Deviny.

Na rozdíl od románů Chamtivost a Chtíč není v Závisti nijak řečeno, ani naznačeno, co konkrétně Thomas závidí a proč jeho duši závist sužuje. Román působí dojmem, že autorka chtěla dokončit příběh jedné postavy a uzavřít tak linii, kterou započala ve své hlavní sérii – a hřích vybrala pouze náhodně.

Závist je dle mého nejlepším dosud vydaným dílem této prozatím nedokončené série. Nabízí akční sekvence, díky nimž příběh rychle ubíhá, sympatické postavy tvořící oproti předchozím dílům nekýčovitý pár, jemuž jejich postupně budovaný vztah čtenáři uvěří, a paranormálno, které nehraje tak výraznou roli, jak to čtenáři znají z  u nás dosud vydaných románů této autorky. Jsem proto velmi zvědavá, zda se J. R. Ward bude i v dalším dílu držet tohoto fungujícího scénáře. Hněv vychází již 10. dubna a závěr románu Závist slibuje v souboji Pekel a Nebes bezprecedentní obrat.

Vydal Baronet, 2012