Ramsey Campbell: Půlnoční slunce

Co když je náš svět pouhou iluzí, snem, jenž se zdá bytosti, která svou mocí a velikostí dalece přesahuje hranice lidské představivosti, natož schopnosti pochopení? Co by se s naším světem stalo, kdyby se tato bytost začala probouzet?

Ben Sterling jako malý chlapec přišel při záhadné dopravní nehodě o celou rodinu. Ujala se ho teta, sestra jeho matky. Tato žena téměř okamžitě začala vštěpovat do otevřené mysli mladého chlapce své bigotně katolické vidění světa, aby tak zapomněl na vše, co bylo spojeno s rodinou Sterlingů, kterou tato žena nikdy neměla ráda. Ani se nesnažila malému Benovi důvody své nenávisti vysvětlit. Po letech Ben dospěl a založil si vlastní rodinu. Prosadil se jako autor dětských knížek, které jeho žena Ellen ilustrovala. Po smrti jeho tety se rozhodnou vrátit do Benova rodiště Stargrave a do rodinného sídla Sterlingů. Vracející se zasunuté vzpomínky z dětství Benovi našeptávají, že vše souvisí se zimou, o níž tak rád píše ve svých knihách, zrovna tak jako se zapovězeným, tajemstvími opředeným lesem a tím, co se v něm skrývá.

Románem Půlnoční slunce se českým čtenářům už podruhé představuje britský hororový spisovatel Ramsey Campbell. (Poprvé to bylo povídkovou sbírkou Děsivé důsledky). V až příliš rozvláčně vypravovaném příběhu popisuje osudy středostavovské anglické rodiny, která se přestěhovala z rušného města na poklidný venkov obklopený vřesovišti. Samotné spojení odlehlého venkova s mocným symbolem zimy evokuje lovecraftovské téma, které je v příběhu také v malé míře zastoupeno. Rozdělení románu do jednotlivých oddílů pod názvy: Semínka, Odposlechnuté věci, Růst a Epilog a autorův doslov osvětlující vznik knihy lze chápat jako přidanou hodnotu.

Nejzásadnější problém románu Půlnoční slunce tkví právě v tom příliš rozvláčném vypravování. Autor se snaží vše až příliš dopodrobna vykreslit, od prostředí, psychologie a vztahů postav až po jejich motivace. To je vsazeno do množství obyčejných životních situací jedné rodiny. V tomto množství popisů není schopen zvýraznit záchytné body, které by se měly postupně vytvářet a gradovat napětí. Rozmělňují se v množství okolního, až příliš obecného, přesto čtivě napsaného textu.

Půlnoční slunce je napsáno opravdu dobře, a proto čtenáře bude nutit pokračovat dále, v očekávání velkého finále. U Ramseyho Campbella spíš záleží na tom, na koho své dílo cílil. V tomto románu nedává autor čtenáři prakticky žádné příležitosti k vlastním představám neuchopitelného zla, vše je až příliš jasně nalinkováno, bez možností zapojení vlastní fantazie, což by možná lépe fungovalo u daleko kratšího textu. A ač je příběh čtivý a solidně vystavěný, chybí mu ta neuchopitelná esence výjimečnosti.

Vydal: Golden Dog, 2024
Původní název: Midnight Sun (1990)
Překlad: Martin Štefko