Poklidné a tiché místo – prvotina známého literárního barda

Jelikož se letos po dlouhé době hnuly ledy a nakladatelství Argo získalo práva na další příběhy Petera S. Beaglea, pojďme si připomenout, jaké tituly – vyjma Posledního jednorožce – od tohoto světoznámého spisovatele u nás už vyšly.

Jonathan Rebeck se už devatenáct let skrývá před světem na rozlehlém hřbitově, kde mu opuštěná hrobka slouží jako domov a drzý havran mu nosí jídlo. Povídá si s duchy, prochází se s nimi a hraje šachy, než se zemřelí odeberou tam, kam patří. Jenže tato rutina je narušena dvěma duchy, kteří nejsou jako ostatní. A do toho se sám pan Rebeck začne náhle zajímat o živé, což mu doposud nebylo vlastní. Kam všechny – živé i mrtvé – tato změna cesty zavede?

Poklidné a tiché místo je knižní debut amerického autora Petera S. Beaglea, s nímž se čeští čtenáři seznámili prostřednictvím kouzelného – a dnes již kultovního – románu Poslední jednorožec. Beagleova prvotina vyšla v roce 1960 (tedy osm let před Posledním jednorožcem) a byla přijata s rozpaky. Na našem trhu jsme se jí dočkali až v roce 2011, kdy ji vydalo nakladatelství Argo ve spolupráci s nakladatelstvím Triton.

Hned na začátek je důležité říct, že Poklidné a tiché místo a Poslední jednorožec jsou dvě naprosto odlišné knihy. Jistě, spojuje je jistý smutek a autorova skvělá práce s jazykem, přesto by bylo chybou očekávat od tohoto románu totéž, co od Posledního jednorožce. Poklidné a tiché místo je v jistém ohledu jaksi těžkopádné, s poněkud nevyváženými prvky absurdna a i po obsahové stránce je o dost svéráznější.

Nenajdete zde humor, a pokud ano, víte, že je to ryzí cynismus hrdinů, z něhož cítíte zatrpklost. Celý příběh je prodchnut zasmušilostí a hořkostí. Kde se tyto pocity vzaly v samotném autorovi, který je ve svých devatenácti letech dokázal vystihnout s takovým citem a tak detailně, je pro mě záhadou. Hrdinové sami se sebou polemizují, filozofují a nevěřícně nad sebou kroutí hlavami. Některé myšlenky opravdu působí chytře, cítíte z nich zkušenost, ale nejsou vyloženě samoúčelně přemoudřelé. Když už jsou monology hrdinů příliš dlouhé, objeví se na scéně havran, který je rázně utne a jejich míru sebelitování vrátí do snesitelných kolejí.

Kromě toho, že autor poukazuje na některé nesmyslnosti života – plýtvání časem nad zbytečnostmi, dělání si vrásek kvůli malichernostem a neschopnost vychutnávat si život, který nám už nikdy nikdo nevrátí –, také nám nastavuje zrcadlo. Jeho hrdinové totiž smýšlejí tak jako někdy každý z nás. Myslí si, že jsou moudří, dávají na odiv své pózy, tvrdí o sobě, jak jsou empatičtí a rádi pomáhají ostatním, domnívají se, že jsou dobří a jedineční… Ale ve slabé chvilce si přiznávají, že to nedělají proto, že by takoví ve skutečnosti byli, nebo chtěli být, ale proto, že chtějí, aby je takové vidělo okolí. Ve skutečnosti čtou knihy jen proto, aby vypadali moudře, a ne proto, že jim to přináší potěšení, tváří se empaticky, protože jim samotným v životě nic nezbylo. A nakonec uznávají, že i tato přiznání jsou svým způsobem hraná.

Peter S. Beagle nám ukazuje, že nemá smysl nic si v životě nalhávat, že nejdůležitější je upřímnost k sobě samým. Jeho hrdinové si hledají cestu jeden k druhému i sami k sobě, ke svému pravému já. Zjišťují, že mají spoustu špatných vlastností – závist, hluboko ukrytou nenávist či zbabělost, ale musí se s tím naučit žít.

Jazyk není tak živý a hravý jako u Posledního jednorožce, naopak je pomalejší, těžší a padá na vás z něj melancholie na každé stránce. I když je ale odlišný, dokáže stejně dobře vyvolat patřičnou náladu, a to je hlavní. Stejně jako Beagleovy další příběhy stojí i Poklidné a tiché místo hlavně na atmosféře a na vztazích mezi postavami. Oboje do sebe zapadá a společně tvoří celek plný pochmurných krás hřbitova a nalezení konečného smíření se vším, i se sebou samým.

Příběh o naději, že smrtí vše ještě na chvíli nekončí a že i mrtví mohou naučit někoho žít, ve vás po dočtení zanechá jakési mrazení, kterého se ještě chvíli nezbavíte.

Vydal: Argo/Triton, 2011
Překlad: Veronika Volhejnová