M. R. Carey, Peter Gross: Domeček krve a bolesti

Domečky pro panenky představují dívčí hračku, a tudíž něco zcela nevinného. Co když si to ale představíme jako kulisu pro hororový příběh? Jistě, hororů s panenkami není málo, tak proč ne rovnou celý domek s postavičkami na hraní?

Alice dostane k šestým narozeninám nádherný a velkolepý domek na hraní. Je rovněž starobylý, protože byl vyroben v 19. století. Hračka jí ale příliš štěstí nepřináší. Zatímco si hraje, její maminka snáší stále se zhoršující útoky ze strany otce. Hraní je pro Alici únikem z reality. A to doslova. Domeček k ní hovoří, a když řekne dívka kouzelná slůvka, opravdu se ocitne přímo v domečku. Postavičky, se kterými si hrála, jsou najednou živé a zcela reálné. V domečku je i Černý pokoj, kam se může vstoupit jen na pozvání. Uvnitř je někdo, kdo by si přál, aby Alice v domku zůstala. A i když Alice odmítne, nehodlá se svého přání vzdát. Pro Alici se domeček stane celoživotním souputníkem.

Celá komiksová kniha obsahuje všech šest sešitů a jedná se tedy o souborné vydání. Asi můžu prozradit, že později Alici sledujete i jako dospělou a vždy má „za zády“ onen tajemný domeček. S každým příběhem se stupňuje napětí a pozor – také brutalita. Jedná se o komiksový horor plný pořádně drsných scén.

Dozvíte se ale rovněž o historii vzniku domečku a to, proč jsou v něm ony postavičky obživlé. Alicin příběh se střídá se scénami z devatenáctého století, a to velice šikovně. Je skutečně bravurní, jak tvůrce příběhu M. R. Carey dokázal vygradovat celé vyprávění. Až do konce vás napíná s tím, jak to dopadne i jak to celé vlastně začalo.

Komiks vypadá rovněž vizuálně přímo fantasticky. Má silnou atmosféru a je zajímavé, jak pěkně (a mírumilovně) vypadají civilní scény, ale jakmile přijdou na řadu ty hororové a děsivé, kresba je o to živější (a správně děsivější). Každý ze šesti sešitů knihy je načat parádní ilustrací, která je však v úplně jiném stylu než zbytek sešitu (působí jak fotografie či elektronická kresba). Čtenáři nebudou ochuzeni ani o krátký, ale povedený artbook na konci knihy. Bonusové ilustrace jsou vskutku epické.

Číst Domeček krve a bolesti je čiré nadšení. Styl kresby a pocit z vyprávění připomene sérii Zámek a klíč od Joea Hilla, což není vůbec špatně, protože se nejedná o kopírování, ale o přiznanou inspiraci. V závěru knihy je totiž rozhovor s autory komiksu (kde inspiraci přiznávají) a také původní námět Domečku krve a bolesti, což je moc zajímavý bonus.

Je tu i další propojení se Zámkem a klíčem. Domeček krve a bolesti vyšel totiž u nakladatelství Hill House Comics, což je série DC Comics, kterou zastřešuje Joe Hill.

Scenárista M. R. Carey má na krku velice populární série Lucifer, Mezi řádky nebo John Constantine. Napsal také horor Všemi dary obdarovaná.

Peter Gross jako kreslíř s Careym spolupracoval na sérii Mezi řádky. Kreslil také Lucifera a Knihy magie.

Ač na komiksu pracovalo více lidí a všichni jsou velice zkušení, vypíchnu ještě Vince Lockeho, který se postaral o inker. Spolupracoval na sérii Sandman či Deadworld. Známý je také v hudebním světě, protože se postaral o obálky death metalové legendy Cannibal Corpse.

Domeček krve a bolesti je doslova fantastické komiksové dílo. Rodinné drama se tu mění v horor a atmosférické pasáže střídají v závěru i ty poměrně brutální. Příběh je nesmírně zajímavý a skvěle vymyšlený. Bezesporu se jedná o jednu z komiksových událostí roku!

Vydala: CREW, 2023
Scénář: Mike Carey
Kresba: Peter Gross
Vazba: vázaná
Tisk: barevný
Počet stran: 160
Cena: 549 Kč