Vladimíra Šebová: Syn podsvětí

Slovanská mytologie není mírumilovná, ale rozhodně je nesmírně zajímavá. Vladimíra Šebová z ní opět vytahuje nadpřirozená stvoření i dávné bohy, aby propojili moderní svět s tím magickým.

Pro Matthewa by to byl obyčejný večer, kdyby si policie nevyžádala jeho zkušeností z oboru zámečnického. Z laboratoře zmizelo dvoutunové cosi zmrzlé na kost, které se sice ukázalo nebýt příliš vzácné, ale policie potřebuje vědět, zdali se do budovy někdo z venku dostal. Navíc se na místě činu objevuje dívka, která vede divné řeči o magii a rituálech.

Matthew Morgan vlastní zámečnictví v ulici Svatého Jamese v Londýně, které zdědil po otci. Před nedávnem se rozešel s přítelkyní Catherine. A obchody mu kazí zámečnictví otevřené v nedalekém obchodním centru. Brzy po nečekané noční šichtě pro policii najde Matthew ve svém obchodě kocoura černého jako noc. A najde si ho ta zvláštní dívka z laboratoře a představí se jako Siréna. Potřebuje někoho, kdo by jí otevřel dveře do Podsvětí, kam hodlá odvést jistého démona a vyfasovat odměnu. A specialistou na otevírání zámků je právě Matthew. Ten si o tom myslí své, ale pouze do chvíle, než se ho „něco“ pokusí zabít a jeho zámečnictví záhadně zmizí. Přijímá tedy Siréninu nabídku, aby svůj obchod našel v Podsvětí na Louce ztracených věcí.

Siréna je poslední alkonost, okřídlená bytost pocházející z Pravu, ze slovanské verze ráje. Spolu se svými sestrami zamířila do světla lidí, ale místo přinášení radosti se z nich staly válečnice. Všechny její sestry však kvůli zradě zemřely. Pro svou výpravu do Podsvětí se jí podařilo získat pomoc smrtelníka Matthewa, ale i několika nadpřirozených bytostí. Jednou z nich je Finn, lešij se zálibou v hledání silných magických předmětů. Další je Taťána, rusalka, které ukradli srdce. Ta bývala dříve smrtelnou dívkou, ale po tragické smrti se stala jednou z rusalek. Teď si vydělává jako nájemná vražedkyně a snaží se získat své srdce zpátky. Posledním dílkem puzzle nutným pro výpravu do Podsvětí se stává démon zvaný běsomor. Syn boha Vesele a smrtelné ženy se jmenuje Artěmij a náhodou je to taky bývalý Taťány.

Vladimíra Šebová využívá v příběhu prvky ze slovanské mytologie. Představuje pětici postav, ale chudák Finn dostal nejméně prostoru. Většinu času je v popředí Matthew, Siréna nebo tragédie dávného vztahu mezi Taťánou a Artěmijem. Dějová linka se občas rozděluje a sleduje jednotlivé postavy, občas si odskočí do minulosti a do vzpomínek.

Závěrečný obraz dává dohromady docela srozumitelný příběh, přesto by z toho šlo vytěžit mnohem víc. Jako kdyby autorka nevěděla, jak látku úplně uchopit, vytáhnout z ní to nejdůležitější a čtenářům to naservírovat. Což ostatně postihlo i její předchozí příběh Dcera zimy. Nestává se to každý den, že by autoři čerpali ze slovanské mytologie, ale občas se pár vlaštovek vynoří. Vladimíra Šebová umí vytvořit zajímavé příběhy, vybírá si poutavé postavy, ale nedokáže tomu dát ten správný šmrnc, který by její romány pozvedl.

Romány Dcera zimy a Syn podsvětí jsou volně propojeny, ale bez problémů fungují samostatně. Závěr knihy Syn podsvětí naznačuje, že se možná Vladimíra Šebová ke svým hrdinům ze slovanské mytologie vrátí, protože úmyslně něco nechala otevřené.

Vydalo: CooBoo, 2023
Překlad: Jan Kozák
Vazba: brožovaná lepená s chlopněmi