Vladimíra Šebová: Dcera zimy

Dvě sestry. Vesna a Morana. Odlišné jako den a noc. Život a smrt. Nečekaná tragédie a krutá kletba. Vladimíra Šebová napsala příběh o dvou sestrách inspirovaný slovanskou mytologií.

Vesna a Morana, dvě mladé osiřelé sestry, žijí roku 1187 v malé vesnici někde na území Úlesí. Odlišují se od sebe jako den a noc. Vřelá, milá, trošku naivní zlatovlasá Vesna je protipólem divoké, hubaté, podivné černovlásky Morany. Okolní lesy obývají vlkodlaci, mavky, lešijové, rusalky či Baba Jaga, nebo tomu alespoň místní obyvatelé věří.

Celému místu vládne panovník Igor a v Zrcadlovém paláci sídlí jeho syn carevič Ivan. Mládenec se nečekaně vyznamená, když porazí nejmocnějšího černokněžníka Kostěje. K otcově radosti se Ivan začne poohlížet po nevěstě a jeho oči spočinou na překrásné Vesně. Od té doby už život sester není jako dřív a končí nečekanou tragédií. Ta zanechá Moranu vyčerpanou a nesmrtelnou, ale nosící smrt jiným. Naopak Vesnu čekají nové životy, znovu a znovu, se starými vzpomínkami, ale vždy ve svých sedmnácti letech v nejkratší den celého roku znovu zemře.

„Jsou jen dva způsoby, jak se stát nesmrtelným – buď se narodíš jako bůh, anebo se staneš příšerou. My jsme to druhé.“ (str. 136)

Román Dcera zimy se zpočátku odehrává v roce 1187, kdy obě sestry postihlo temné prokletí. Morana od té doby není ani živá, ani mrtvá, ale stvořená zvrácenou černou magií, která už dávno měla být zničena. Od té doby se sestry setkaly mnohokrát, ale zlomovým se stal rok 1775, kdy konečně po mnoha staletích zjistily hlavní příčinu svých problémů. Příběh se neodehrává chronologicky, obě časové osy se střídají vždy po pár kapitolách. Poslední závěrečná část se odehrává v roce 2021 v Praze a přináší konečné rozhřešení pro obě sestry. Dějové linky jsou překvapivě kamenem úrazu, protože čtenář si musí pečlivě hlídat, ve které se právě nachází, a občas až moc přemýšlet, co sestry zažily v předchozích staletích, protože působí skoro nezměněně.

Dcera zimy nabízí pohledy různých postav, ale hlavním tahounem celé knihy zůstává sympatická, ale velmi odhodlaná Morana. V průběhu staletí získává zkušenosti a učí se ovládat svou magickou moc, přesto jí jde hlavně o jednu jedinou věc. O záchranu sestry Vesny, aby konečně přestala opakovaně umírat. Tomu zasvětila celý svůj nesmrtelný život. Vesna a Morana jsou jako typické sestry se všemi plusy a minusy sourozeneckého vztahu. Občas drží pospolu, občas se hádají nebo si jdou na nervy. Kromě nich se v příběhu vyskytují i další postavy, ale oproti sestrám zůstávají v pozadí.

Vladimíra Šebová je slovenská spisovatelka žijící v Praze, autorka trilogie Insomnia. Pro román Dcera zimy se inspirovala krásnou a nebezpečnou slovanskou mytologií, o které se na rozdíl od jiných světových mytologií nedochovalo příliš mnoho pramenů. A z toho zbytku se navíc značná část různě rozchází, což dává značný prostor pro spisovatelčinu vlastní fantazii. Dcera zimy je příběh o sebeobětování, síle sourozeneckého pouta a hlavní cílovou skupinou jsou mladé čtenářky.

Vydal: Fragment, 2021
Překlad: Jan Kozák
Vazba: brožovaná lepená s chlopněmi