Petr Stančík, David Novotný – Pérák (audiokniha)

„Po několika skocích přistanou na lucerně hlavní věže Národního muzea. Pérák loktem vymáčkne okénko a ke hromosvodu přiváže lano, po němž se spustí dovnitř.“

Kdo ještě nikdy neslyšel o Pérákovi, městské legendě z období protektorátu Čechy a Morava? Příběhy o maskovaném muži, který bojoval proti německým okupantům, vyzbrojen nezlomnou vůlí, odhodláním a především neskutečně silnými pružinami, díky nimž mohl přeskakovat ulice, kolovaly od úst k ústům po celé generace. Plátna kin navštívil Pérák poprvé v roce 1946 v krátkém animovaném filmu s příznačným názvem Pérák a SS a od té doby poskakuje na stránkách knih a komiksů dodnes.

Nejznámějším, nikoliv však nejnovějším literárním počinem, v němž hraje maskovaný skokan prim, je dnes již kultovní novela Petra Stančíka Pérák (Druhé město; 2008). V příběhu se snoubí neskutečná autorova hravost a fantazie s akcí i groteskou a vystupují v něm vedle zcela smyšlených postav i osobnosti historické. Ale ať už na stránkách knihy potkáte Hermanna Göringa, Adolfa Hitlera či Reinharda Heydricha, jsou tu vždy proto, aby mohl Pérák nakopat jejich germánské zadky. Zabránit se mu v tom snaží  Valkýra vyzbrojená tryskovým motorem a spousta esesáků. Po boku mu však stojí členka odbojové skupiny Blaník Jitka, která mu pomáhá nejen s plněním nebezpečných misí, ale také v pátrání po jeho vlastní minulosti.

Stančíkova novela se v roce 2010 dočkala rozhlasového zpracování, a to v podobě dvanáctidílné rozhlasové hry s hudbou Přemysla Ruta, který si zahrál Hitlera. Zazněla na vlnách rozhlasu naposledy v roce 2015. Od té doby se statečný hrdina z éteru na dlouhých deset let vytratil. Vrátil se tam až letos, a to ve stejnojmenné audioknize z produkce audiovydavatelství Tympanum.

Režisér Hynek Pekárek si jako interpreta vybral herce Davida Novotného a byla to skvělá volba. Přestože byl Pérákem nepolíbený, nechal se příběhem okouzlit a ponořil se do vyprávění s vervou vpravdě titánskou. Novotný umí na těch správných místech sklouznout k něze i patosu, stejně dobře dokáže řvát propagandistická hesla či skandovat reklamní slogany. V jeho případě tedy nejde pouze o neskutečné tempo a kadenci, jimiž příběh žene vpřed, ale především o přirozené intuitivní herectví.

Autorem hudby je skladatel Mario Buzzi. Jazzové melodie, které v nahrávce uslyšíte, jako by vypadly z filmů s Oldřichem Novým. Těch písní, s kterými se musel David Novotný popasovat, zazní v audioknize nemálo. Ve zpěvu neškolený interpret k nim přistoupil s citem a pochopením, takže v jeho podání znějí zcela přirozeně. Jednoduše řečeno, když v textu stojí, že se přiopilý Pérák na už trochu nejistých nohách přesune ke klavíru a začne hrát a zpívat Protektorát blues, cítíte z jeho hlasu nejen smutek a depresi, ale i chlast a kouř z cigaret.

Ačkoli je původní Stančíkova novela doplněna bohatým textovým i obrazovým materiálem včetně dobových letáků, reklam, biografických poznámek a nákresů zbraní, posluchači o ně nebudou ochuzeni, protože si je mohou ve formátu PDF zdarma stáhnout na stránkách audiovydavatelství.

Audiokniha Pérák je důkazem, že když dojde k souznění interpreta s textem, režisérem a skladatelem, může vzniknout nahrávka, ke které se budou posluchači rádi vracet.

„Maminko, proč pořád říkáš dobře stát?“ Jitka k němu přidřepne, vezme ho za ruce a poví mu do očí: „Víš, není těžké být dobrý, když je lidem dobře. Ale když je lidem zle, musí si každý člověk vybrat: Je lepší blbě sedět, nebo dobře stát? No a my s tatínkem jsme si vybrali to druhé.“ (Pérák str. 118)

Příběh: 85 % Interpretace: 100 % Celkový dojem: 95 %

Vydalo: Tympanum, 2024
Autor: Petr Stančík