Pád všech neřádů je nevyhnutelný

Rytířům v zářivém brnění bez bázně a hany dávno odzvonilo. Ti v příbězích už moc lidí nezajímají. Teď jsou v kurzu morálně šedé postavy. Celou paletu takových hrdinů – jejichž rozhodnutí jsou nezřídka diskutabilní a neetická – představuje čtenářům také dilogie My všichni neřádi, jejíž závěrečný díl vyšel na sklonku loňského roku.

S kletbou, s níž se svázalo sedm čarodějnických rodin v Ilvernathu, se něco děje. Účastníci souboje na život a na smrt, jehož vítěz má ovládnout poslední zřídlo vzácné vysoké mágie, se rozhodli souboj ukončit jinak než tím, že se navzájem povraždí. Jenže prastará kletba se nedá porazit tak snadno, jak si šampioni myslí. Obzvlášť, když nejsou všichni toho názoru, že by členové některých rodin měli přežít. Jak se kletba postupně rozpadá a její mágie se stává nestabilní, šampioni musejí čelit většímu množství hrozeb než jen protihráčům.

Autorské duo i v druhém dílu udržuje perfektní atmosféru, která jako by vypadla z anglických gotických románů. Víceméně moderní svět v kombinaci se starodávnými rodinnými sídly, hrůznými kletbami a strašidelnými příběhy vytvořil lákavou kulisu. Tahle stylizace se zkrátka povedla, a pokud čtenáři patří k fanouškům ponurých míst a určité pochmurnosti v příbězích, Pád všech neřádů si beze zbytku užijí. Když se k tomu připočte ještě celá řada dobře napsaných postav, je to recept na poměrně zaručený úspěch.

Amanda Foodyová a C. L. Herman navíc na stránkách knihy nabízejí čtenářům přesně to, co slibovaly na konci předešlého dílu – pořádnou emocionální nálož. Celá dilogie My všichni neřádi stojí totiž na dvou věcech: na atmosféře a na postavách a jejich vzájemných vztazích. Vztahy jsou to leckdy komplikované a ne úplně zdravé, ale o to víc si je čtenáři mohou užít. Protože nalijme si čistého vína, tahle vztahová hořkosladkost a jistá zvrácenost v knihách oplývá nepopiratelnou přitažlivostí.

Ani tentokrát se čtenáři nedočkají ukázky kdovíjakého neřádství, ačkoliv se v knize najde pár nepěkných momentů – a několik i docela drsných, vezmeme-li v potaz, že se jedná o young adult. Příběh je hodně o intrikaření, což s sebou nese hromady dialogů a vnitřních pochodů jednotlivých postav, skrze něž čtenáři poznávají jejich motivace. Díky tomu si lze všechny neřády hravě oblíbit a soucítit s nimi.

Autorská dvojice velice dobře využívá klišé, díky čemuž vyvolává ve čtenářích pocit čehosi známého, zároveň ale dokáže překvapit a vnést do příběhu i něco nového. Její styl je také velice čtivý, takže čtenáři budou otáčet stránku za stránkou, ani nebudou vědět jak. Celkově je na Pádu všech neřádů cosi takřka podprahového, co čtenáře přiměje odstrčit na druhou kolej jakékoliv drobné nelogičnosti a jen si užívat dění.

Hrdinové románu jsou vystavováni náročným situacím, které prověří jejich fyzickou i psychickou odolnost, jsou konfrontováni s rodinným dědictvím i vlastnímu tužbami, které je mohou leckdy dost překvapit. V průběhu bezmála šesti set stran si každý z nich projde vývojem a na konci vyprávění jsou z nich dočista jiní lidé, než kteří do příběhu vstupovali.

Pád všech neřádů není o nic horší než první díl této dilogie – který byl velice milým překvapením na poli young adult literatury – a uzavírá ponurý příběh šampionů mágického turnaje víc než zdařile.

Vydal: Host, 2023
Překlad: Agáta Hamari