Amari se musí zapojit do Velké hry

V roce 2021 se světem prohnala menší mánie kolem knihy Amari a Noční bratři. Řada čtenářů v tom viděla nástupce Harryho Pottera – ve smyslu potenciálu přitáhnout k fantastice novou vlnu čtenářů. Jak pod touto optikou obstál druhý díl?

Amari se má po roce vrátit opět na letní tábor do Úřadu pro nadpřirozené záležitosti, tentokrát je z ní však již mladší agentka, která by se měla dostat víc do terénu. Problém spočívá v tom, že dva dny před zahájením tábora někdo zmrazí čas a spolu s ním nejvyšší představitele nadpřirozeného světa. Z útoku jsou obviněni čarodějové, a rozjíždí se tak kolotoč protimagických opatření, která dopadnou i na Amari. Čarodějové si nehodlají nechat nic líbit, a pokud nebude zbytí, klidně proti Úřadu rozpoutají válku. Amari patří k oběma znepřáteleným skupinám, a je tak uvězněna mezi mlýnskými kameny.

V prvním dílu dokázal B. B. Alston uhranout čtenáře tím, že jim představil něco nového a hravého. Amari a Velká hra z této svěžesti také čerpá, zároveň už to ale čtenářům nebude připadat natolik neokoukané, aby to způsobilo příjemný šok jako první díl. I tak ale v druhém svazku série autor ukázal, že mu nedochází nápady, a zahrnul Amari, její přátele a spolu s nimi i čtenáře nepřeberným množstvím novinek, s nimiž se na stránkách jeho příběhu ještě nesetkali.

Dříve zmiňovaná hravost celou sérii hodně charakterizuje. B. B. Alston dává i běžným věcem – jakou jsou například světlušky – nádech něčeho tajemného a kouzelného, a díky tomu si snadno získává čtenářská srdce. Věřím, že obzvlášť mladší čtenáři, jimž je kniha určena, se do nadpřirozeného světa stvořeného Alstonem zamilují a budou se do něj rádi vracet.

Román Amari a Velká hra je čtivý a příběh nemá takřka žádné slepé uličky, do nichž by se Amari během vyšetřování mohla dostat. Díky tomu je celé vyprávění dynamické a dobře srozumitelné i pro mladší či prozatím méně zdatné čtenáře. B. B. Alston se tentokrát zaměřil mnohem víc na dobrodružnou složku příběhu, který je o poznání akčnější, a už tolik neřeší otázky, jimiž se hodně zabýval v předchozím svazku – jako je například rasismus či kyberšikana. Přesto jsou tato témata alespoň okrajově stále přítomna a vliv internetu – a všeobecně soudobých způsobů komunikace, jako jsou například živá vysílání přes sociální sítě – je tu opět skvěle využit.

B. B. Alston se také hodně věnuje přátelství, které je jedním ze stěžejních motivů celé série. A v tomto ohledu dokázal i párkrát tnout pořádně do živého, ačkoliv se stále jedná o middle-grade literaturu.

Oproti jedničce tu ale přece jen vidím menší posun k horšímu – a sice v roli dospělých. V Nočních bratrech se mi líbilo, že nejsou dospěláci pouze v rolích neschopných a zlých, proti nimž se musí bojovat. Bohužel druhý díl pozitivní vliv dospělých takřka kompletně pohřbil a tento motiv v příběhu až na pár světlých výjimek chybí. Je do jisté míry pochopitelné, že dospívající už někde od těch dvanácti třinácti mívají s dospělými problém a dostávají se s nimi častěji do konfliktů, ale zároveň mi ta chápající a podpůrná rovina v tomto směru chyběla.

Amari a Velkou hru jsem si užila a docela se těším, až ji budu moct představit svým dětem, protože jsem pevně přesvědčena, že za pár let se jim bude hodně líbit. Teď jsem ale zvědavá, s čím přijde B. B. Alston v závěru své trilogie… a zda to nakonec bude skutečně jen trilogie, nebo se do svého světa bude chtít znovu vrátit.

Vydal: Jota, 2023
Překlad: Anna Formánková
Počet stran: 392