Stjepan Šejić: Sunstone – Milost!

„Zapomeňte na Sunstone! Samotný příběh rozvíjí Sunstone a později na něj naváže, protože popisované události začínají před Sunstonem a končí po něm. Je to delší příběh – pokud bychom Sunstone brali jako Hobita, tohle by byl Pán Prstenů.“ (z autorovy předmluvy k Sunstone –Milost!)

Když v roce 2019 vydalo nakladatelství CREW první díl romantické, lesbické, BDSM vztahovky Sunstone, Stjepana Šejiće u nás skoro nikdo neznal. Přitom tenhle chorvatský výtvarník nakreslil více než padesát sešitů komiksu Witchblade a stojí i za komiksem Death Vigil či skvělým velkoformátovým grafickým románem Harleen, který vyšel pod značkou DC Black Label. Sunstone je však čistě jeho autorským dítkem, a to nejen po stránce výtvarné. Scénář k první trilogii psal se svou manželkou Lindou a nejinak je tomu i nyní v jejím dlouho slibovaném volném prequelu nazvaném Sunstone – Milost!

„A long time ago in a galaxy far, far away….“

Sunstone bylo vyprávěním o tom, jak se úspěšná softwarová programátorka a fanynka BDSM Alison Carterová rozhodla najít svou subinku a jak se spisovatelka erotických BDSM příběhů Lisa Williamsová rozhodla najít svou dominu. Ve třech svazcích čtenáři nahlédli nejen do kuchyně a ložnice tohohle páru, ale především zjistili, že takové soužití není (ostatně jako všechny vztahy) žádná sranda. Než nakonec skončila ruka v rukávu a ta správná holka pod tím správným čepcem, prošly si nejen obě dívky, ale i jejich přátelé dost divokými vztahovými a emocionálními veletoči. Takový Alan Benson, který je návrhářem BDSM kostýmů a Allyiným dlouholetým kamarádem, by mohl vyprávět.

Balada o vysvobození Ebenezera Scrooge

K slavnému hrdinovi neméně slavné Vánoční koledy Charlese Dickense se v úvodu knihy přirovnává Alan Benson a právě jemu a jeho ženě Anne, tedy tomu, jak k sobě našli cestu, je věnována Milost! Tohle ovšem není žádný spoiler, protože stejně jako příběh Lisy a Ally je i vyprávění Alana a Anne retrospektivou. Vyprávění totiž začíná tím, že těhotná Anne s Alanem po svém boku sedí na gauči a diktují své příběhy Lise, která se je rozhodla převést do knižní podoby.

Alan hned v úvodu svého vyprávění říká, že stejně jako výše jmenovaný Scrooge došel svého štěstí až ve chvíli, kdy se dokázal zbavit lpění na svých minulých vztazích, které přirovnává k duchům Vánoc, se kterými se musel potýkat Dickensův hrdina. Ostatně to platí i pro Anne, ale k tomu se ještě dostaneme. Alan se ve vyprávění vrací na vysokou školu a na kolej, kde trávil čas studiem a malováním. Tichý introvert by asi nikoho nepohoršoval, nebýt toho, že si do skicáku nekreslil krajinky, nýbrž návrhy postrojů a kostýmů pro BDSM. A vlastně ani to by nebyl takový problém, kdyby se onoho skicáku nezmocnili Alanovi spolužáci a kresby neokopírovali a nerozvěsili po celém kampusu. Z Bensona se rázem stává vysmívaný úchyl. Mladíkovi nezbylo nic jiného než se uzavřít ještě více do sebe. Jeho mizantropickou barikádu čistého a chladného cynismu prolomila až Ally z koleje. Alanovo vyprávění je tedy příběhem o tom, jak se vypořádat se svou jinakostí, najít spřízněnou duši a prolomit nedůvěru. No a samozřejmě i o BDSM a nelehkých začátcích dvou jeho vyznavačů.

Pohádka o metalačce Anne

Anne samozřejmě nebyla v mládí pěknou blondýnkou s těhotenským bříškem, ale vášnivou fanynkou metalu a holkou, která má erotické sny o metalové zpěvačce Miriam. Že svou dívku snů potká pod pódiem, na němž zpívá hrdinka jejích erotických fantazií, by ji nejspíš ani nenapadlo. Ale Laura je na rozdíl od hvězdy z pódia obyčejná holka s dost složitou minulostí, takže i ona a Anne si ve svém příběhu projedou divokým vztahovým tobogánem, plném předsudků, omylů a nedorozumění.

Nemá smysl srovnávat příběh Sunstone – Milost! s trilogií Sunstone. Nejen proto, že si Anne i Alan prošli dost jiným vztahovým kolotočem než Ally a Lisa, ale především proto, že jejich příběhy nejsou ani zdaleka uzavřené. Jediné, co snese srovnání, je výtvarná stránka komiksu.

Stjepan Šejić je kreslířem, který používá styl „image – like“ zaměřený na digitální vytažení a coloring. To mu umožňuje takřka fotograficky ztvárnit své postavy, a to včetně takových podrobností, jako jsou emoce zračící se na jejich tvářích. Tomu zůstal věrný i zde. Na rozdíl od Sunstone si však nevypomáhá žádnými výtvarnými berličkami, jako je například různobarevné rámování stran, věnovaných jednotlivým dějovým linkám. Ty naopak plynule a mnohdy v půlce stránky přecházejí jedna v druhou, což působí často dost nepřehledně. Font je na rozdíl od Sunstone na jednobarevném pastelovém pozadí v bublinách mnohem lépe čitelný.

Bonusů se tentokrát oko čtenářovo nedočkalo, zato několika lehce erotických scén a těžce metalových koncertů ano. Ale Sunstone bylo a je především o komplikovaných vztazích a zauzlovaných osudech a těch je i na stránkách prvního dílu Sunstone – Milost! dost a dost.

Pro fanoušky série nebude příběh Alana a Anne zklamáním a pro nováčky by se mohl stát příjemnou vstupní branou do světa, v němž jsou provazy stejně silné jako vztahy křehké.

Vydala: CREW, 2023
Scénář a kresba: Stjepan Šejić