Nimona – ze stránek komiksu na Netflix

Nimona obletěla svět už v kreslené podobě, přičemž si ji zamilovaly desetitisíce, a letos v létě se fenomenálně vrátila – tentokrát na obrazovkách jako animovaný film. Troufám si tvrdit, že v této podobě si získala bezpočet dalších srdcí.

Nimona je komiks z pera Noelle Stevensonové těšící se u čtenářů značné popularitě. Je to autorčin první počin (po něm následovaly oceňované Záleskautky), který navíc vycházel nejprve online v letech 2012-2014 – šlo tedy o webkomiks. Tomu odpovídá i grafické zpracování – jednoduché, pravidelné panely a žádné velké experimenty. Nimona nicméně zaujala především příběhem, který přes jistá klišé (autority nám lžou, věci nejsou takové, jaké se zdají být) nepostrádá myšlenku a díky hlavní hrdince i světu kombinujícímu středověké rytíře a nejmodernější technologie také značnou porci originality.

K tomuto konceptu přišel Netflix, vyrval z něj jádro, obalil ho novým příběhem čerpajícím z původní myšlenky a udělal z něj animovanou filmovou adaptaci, která… předčí svou předlohu. Ano, čtete správně: Nimona patří k těm málo příběhům, o nichž s klidným svědomím řeknu, že je film lepší než kniha.

Ale popořadě. Poté, co je sir Ballister Temnotaj veřejně označen za zrádce a superpadoucha, najde si ho podivná dívka se značně krvavými návrhy na odplatu a vyhlazení království a nabídne mu své služby. Není nijak nadšená z toho, že Ballister netouží masakrovat nevinné, ale i tak se rozhodne mu pomoct svrhnout Institut – protože i to je lepší než nic a na nějakou tu bitku u toho také nejspíš dojde. Společně se tak snaží očistit Ballisterovo jméno a odhalit tajemství Institutu. Jenže nejmocnější organizace v království není jediná, kdo tu má tajemství.

Nimona se sice na první pohled jeví jako akcí nadupané dobrodružství, plné humoru, který ocení děti i dospělí, ale je to především laskavý příběh o přátelství. Vztah mezi Ballisterem a Nimonou je krásně propracovaný, citlivě ukazující různé stránky, na něž lze narazit během utváření jakéhokoliv vztahu. Je to základní kámen celého příběhu a na rozdíl od komiksu, kde jsem měla problém jejich přátelství uvěřit, mě filmové pojetí okouzlilo a nakonec i nemálo dojalo.

V tomto ohledu snímek pracuje na výbornou – emoce dýchají z každé scény, a i když párkrát dojde k využití poněkud otřepaných motivů zavánějících lehkým emocionálním vydíráním, nikdy to nesklouzne na úroveň, kdy už by to bylo neúnosné. Naopak scenáristé Robert L. Baird (Příšerky s.r.o., Auta, Velká šestka) a Lloyd Taylor vědí, kdy přestat tlačit na pilu, a díky tomu má Nimona silnou atmosféru se skvěle vyváženým patosem, humorem a dramatem. Tento precizně namíchaný koktejl doplňuje spousta akce, za níž by se nemusel stydět kdejaký celovečerní film.

Nimona je neskutečně dynamický snímek, ve kterém snad není hluché místo. Zajisté, trochu znalého diváka v něm nic extra nepřekvapí a v některých místech bychom se mohli dohadovat nad logickým uvažováním postav, ale na druhou stranu nad tím vším lze snadno přimhouřit oko. Ne snad proto, že jde víceméně o pohádku (se svými ratolestmi jsem na to během prvního týdne od premiéry vůbec nekoukala asi šestkrát, to byl určitě někdo jiný…), ale proto, že Nimona je zkrátka neskutečným pohlazením. Film si na nic nehraje, přesto dokáže vymámit nejeden úsměv (či snad slzu) i ze zapřisáhlých cyniků.

Připočtěme k tomu i animaci, která sice může působit na první pohled trochu zvláštně a dalo by se polemizovat o tom, zda nemohla být propracovanější, ale diváci si rychle zvyknou na to, že to vypadá jako kombinace klasické ruční animace a té počítačové. Dobře zvolený hudební doprovod je už jen třešničkou na dortu a výsledkem je zábavná rodinná podívaná aspirující na jeden z nejsympatičtějších a nejmilejších filmů tohoto roku.

Tentokrát jsou pro jednou superlativy na místě, stejně jako trochu otřepaná fráze, že tenhle film „má velké srdce“ – on ho totiž vážně má.

Info o filmu:
Země původu: USA