Wika – víla bez křídel se žene za pomstou

Víly a steampunk? Že to nejde dohromady? Ale kdeže, naopak je to velice lákavá kombinace, byť možná poněkud nezvyklá. A pokud tomu nevěříte, přesvědčte se sami v novém komiksu od nakladatelství Crew.

Princ Oberon se rozhodl, že než aby se smířil se zlomeným srdcem, raději se pomstí. Nejenže vybil – až na jedinou výjimku – rod Grimmů, do něhož se provdala jeho milovaná Titanie, ale také rozpoutal v elfí říši krveprolití, které nemělo obdoby. Jenže zlo plodí zlo a i dokonaná pomsta málokdy zůstane bez odezvy. Když mladá Wika Grimmová dospěje do věku, kdy se začne probouzet její moc, začne se o ni náhle zajímat velké množství mocných víl. Dozvídá se o tom, co se stalo s jejími rodiči – a od toho je jen krůček k tomu, aby Oberonovi vyhlásila válku.

Wika je třídílný komiks francouzského spisovatele Thomase Daye (v překladu u nás vyšla komiksová trilogie Cesta meče na motivy jeho románu), v němž zavede čtenáře do steampunkové říše víl, kde se snoubí vílí magie a stroje (dalo by se tedy říci, že Wika místy koketuje i s arcanepunkem). Čtenáře čeká výprava za pomstou v zářivých barvách a na motýlích křídlech. Thomas Day pro příběh vytvořil nový fiktivní svět, který si svou pestrostí vyloženě říká o to, aby se do něj někdy autorsky vrátil – má potenciál nejen díky své rozmanitosti, ale také díky tomu, nakolik dokáže ve čtenářích rezonovat.

Po pravdě… Wika je vlastně neskutečně přeplácaná – ale kupodivu je to v tomhle případě kompliment. Jak Thomas Day dokázal vytvořit takhle krátký příběh kombinující několik různých mytologií, klasických motivů a odkazů, který ale drží pohromadě, je dynamický a vyvolává emoce, je mi záhadou. Nemluvě o tom, kolik postav a rozličných bytostí i vynálezů se na těch dvou stech stranách objeví. Každá buňka v mém čtenářském (potažmo autorském) těle křičela, že tohle prostě nemůže vyjít, ale Thomas Day mě přesvědčil o opaku už zhruba někde na třicáté stránce.

I když se v jeho způsobu vyprávění dají nalézt mezery – především v podávání některých informací –, je zároveň na jeho přístupu k příběhu cosi podmanivého. Ačkoliv epické záležitosti spíš odbývá, což je vidět hlavně v závěru komiksu, dokáže čtenáře lapit do osidel menších dobrodružství a osobních dramat.

V tom mu samozřejmě neskutečně pomáhá fantastická kresba Oliviera Ledroita. Ten je českým čtenářům znám díky komiksu Requiem: Upíří rytíř. Wika mu dala prostor, aby se vyřádil v méně hrozivých kulisách, ale ani všudypřítomná zeleň a motýlí křídla neubraly jeho stylu na působivosti. Detailní, plnobarevná kresba vybízí k tomu, aby čtenáři procházeli důkladně každý panel a užívali si všechny drobnosti, které jim Ledroit předkládá. A když pak dojde na famózní, velkolepé dvoustrany, které jsou úžasně rozvržené, nedá se jinak než smeknout před tím, jak skvěle dokázal Ledroit vdechnout příběhu život.

Steampunkově laděné prostředí, do něhož Day příběh o lásce a pomstě zasadil, je na vizualizaci hodně vděčné, ale nic to nemění na skutečnosti, že Wika je komiks, kterým se jde kochat stále dokola i po dočtení. Nechybí tu samozřejmě ani erotický podtext, byť milostných scén tu příliš není. Každá ženská postava je však navlečená do těsných korzetů a kratičkých sukní – plné výstřihy jsou samozřejmostí. Na své si ale přijde i ženské publikum – Wika si totiž žádné přisprostlé řeči nenechá líbit (a sama občas nějaké vypustí).

Nakladatelství Crew zase jednou sáhlo po kousku, který udělá radost všem milovníkům fantasy, dobrých příběhů a krásné kresby. Jen se připravte na to, že tenhle velkoformátový přírůstek do sbírky vám zabere dost místa v knihovně.

Vydal: CREW, 2023
Překlad: Richard Podaný
Formát: 233 x 310 mm