Šest rudých jeřábů přináší na křídlech další retelling

Nakladatelství Ocelot je na scéně s fantastickou literaturou poměrně krátkou dobu, jak se ale ukazuje výběrem knih, na poli young adult se jeho redaktoři orientují velice dobře. Vybírají tituly, které v zahraničí vzbudily velký ohlas. Jedním z nich je i Šest rudých jeřábů – retelling zasazený do dnes vyhledávaných kulis Dálného východu.

Princezna Shiori se má vdávat, ale ze svého nastávajícího není zrovna nadšená. Nemluvě o tom, že má tajemství: ovládá magii, která je v jejich království – Kiatě – zakázaná. Každý, kdo ji provozuje, skončí ve vyhnanství, nebo hůř – na hranici.

Jenže Shiori není jediná, kdo má tajemství. I její macecha Raikama ovládá kouzla, a když na to Shiori náhodou přijde, Raikama prokleje ji i jejích šest bratrů. Shiori nesmí promluvit, jinak bratři zemřou, a po světě se toulá s miskou z ořechového dřeva na hlavě, proto ji nikdo nepozná, a ještě ji všichni mají za uctívačku démonů. Její bratři na tom nejsou o moc lépe – jsou proměněni v šest divokých jeřábů. Aby Shiori zlomila kletbu, zachránila sebe, bratry i království, bude muset splnit zdánlivě nemožné. A do toho se ještě může ozvat osud, jemuž se mladá princezna vysmívala.

Šest rudých jeřábů je retellingem klasické pohádky Sedmero krkavců (v případě severních sousedů O šesti labutích). Jelikož se jedná o převyprávění notoricky známého příběhu, čtenáře rozhodně nepřekvapí, jakým směrem se vyprávění bude ubírat. Elizabeth Lim však svou verzi okořenila nejen o čínské kulisy, ale také o draky, dračí perly a spiknutí, které ohrožuje celé království Kiata a jeho sousedy. Především díky drakům a politikaření pak kniha celkem nabobtnala, a nabízí tak mnohem víc než původní předloha. I přes všechny autorčiny snahy je však Šest rudých jeřábů ve výsledku velmi jednoduchým čtením.

Elizabeth Lim se nijak zvlášť nezabývá popisy, takže i když čtenář jasně vytuší, že se příběh odehrává ve světě inspirovaném starověkou Čínou, atmosféru jako takovou si moc neužije. Autorka se snaží klást důraz především na vývoj hlavní hrdinky, která se z rozmazlené princezny stává pokornou a moudrou dívkou. Spolu s tím se také věnuje milostné lince – ta je přítomna i v předloze a Lim ji pouze trochu vyšperkovala. Ovšem worldbuilding a mytologie jsou používány pouze pro potřeby samotného příběhu a člověk má pocit, že by se bez něj celý svět Lor‘Yan rozpadl (bez ohledu na krásnou mapku). Což je škoda – Elizabeth Lim zjevně má dostatek představivosti, neboť z klasického retellingu dokázala vytvořit příběh, který se nakonec vydal vlastním směrem a snese i pokračování (The Dragon‘s Promise).

Román Šest rudých jeřábů má většinu nešvarů typických pro young adult literaturu. Je sice neskutečně čtivý, takže se čtenáři do příběhu rychle a snadno ponoří, zároveň s tím však autorka zkratkovitě a místy až naivně řeší situace, v nichž se hlavní hrdinové ocitají. Dá se to samozřejmě svést na jisté pohádkové ladění, které román má, ale tam, kde se například Axie Oh v Dívce, kterou spolklo moře podařilo udržet pohádkové vyznění na všech stránkách (o slohu nemluvě), tam Elizabeth Lim často sklouzává k epice a melodramatu, takže je zřejmé, že o stvoření novodobé pohádky jí nešlo. Překlad navíc obsahuje místy relativně moderní výrazy, jejichž přítomnost při čtení ruší autorčinu snahu o navození atmosféry. Když si k tomu člověk připočte i to, že Shiori není úplně sympatická hrdinka (přes všechno, co si prožila, stále působí dost namyšleně a spratkovitě) a nečiní zrovna moudrá rozhodnutí, je výsledkem po dočtení určitá rozporuplnost.

Šest rudých jeřábů má své kouzlo – to tkví především v tom, jak rychle dokáže Elizabeth Lim čtenáře strhnout a přimět je neřešit neduhy přítomné v příběhu. Román je nicméně určen spíš mladším čtenářům, a to i v rámci young adult literatury. Dobrou volbu by mohla kniha představovat i pro ty, kteří se teprve chystají proniknout do tajů fantastiky, a samozřejmě pro milovníky retellingů. Pro ostatní čtenáře je to spíš jednohubka, s níž si proloží běžné čtivo.

Vydal: Ocelot Publishing, 2023
Překlad: Marie Štefanidesová
Počet stran: 384