Petr Švec: Otrávené duše

Hororom sa nevenujem často. Mala som určité obdobie, kedy som pozerala prevažne hororové filmy, ale aj to už odzvonilo. Na poličkách sa mi ale nejaké tie kúsky nájdu. Ako sú na tom Otrávené duše?

Raskovice, malé mestečko blízko Brna. Nemýľte si ho však s Raskovicami v Moravskoslezkom kraji blízko poľských hraníc! Do týchto malých Raskovíc, ktoré ani nie sú na mape, sa presťahuje Monika Kloučková s priateľom. Za prísľubom nového začiatku v živote sa Monika dostáva na pozíciu učiteľky základnej školy vďaka priateľskému riaditeľovi. Okrem práce učiteľky im navyše dá do prenájmu za zlomkovú cenu aj byt po jeho chorej matke a vyzerá to, že sa na mladý pár konečne usmialo šťastie. To ale netrvá dlho, Moniku začnú sužovať nočné mory a zdá sa, že aj námesačnosť. Sny však netrápia len ju, jej žiaci musia skoro každú noc absolvovať ich vlastný nočný boj. Nad mestom sa skláňa ťažký démonický opar plný utrpenia a bude to práve na Monike, aby ho odohnala a mohla sa zase ukladať do postele s čistým svedomím.

Román začína ťažkopádne, rozjazd je pomalý a to môže odradiť prvých čitateľov. Hneď na začiatku sa hlavne zoznamujete s prostredím a aj dôvodmi, prečo Monika zmenila bydlisko. Raskovice by sa mohli premenovať na Vráskovice – na čele vám naozaj utkvejú vrásky. Namiesto hororu sa skôr dostaví denná depresia. Rodinné nešťastia, drby, pouličné bitky mladých chlapcov, snaha bez výsledku, všedné dni bez zážitkov. Ani jedna postava snáď nezažila aspoň malú radosť v živote. Melanchólia na každom rohu. S väčšinou postáv som sa nevedela stotožniť, Monikin priateľ Tomáš mi sprvu bol dokonca nesympatický… Knihu som tak na dva mesiace odložila, kým som sa nezačítala druhýkrát.

A na ten druhýkrát som si knihu Otrávené duše užila podstatne viac. Úvod bol za mnou a postupne som objavovala mozaiku poskladanú z osudov mnohých, dočítať celý príbeh už bolo otázkou trochy voľného času. Každá postava, s ktorou strávime aspoň nejaký čas, sa nám poodhalí a ukáže nám jej vnútro. Psychológia je jeden z hlavných nástrojov, ktoré hýbu príbehom, a strach, či už racionálny alebo nie, je mocný čarodej. Petr Švec výborne dávkuje napätie a prebúdza zvedavosť v čitateľovi. Posledných cca 150 strán je ako rozbehnutý vlak a prečítate ich na posedenie.

Pavučinka splietajúca osudy postáv figurujúcich v tomto príbehu postupne ukazuje svoj tvar. Nepriateľ je síce zo začiatku nejasný, postupne sa ale do stredu pavučiny dostaneme a zlo nám bude odhalené. Román dýcha určitým nadprirodzenom, podobne ako TO od Stephena Kinga. Sám autor uvádza, že je Kingovým veľkým fanúšikom. Nadprirodzené sily v Otrávených dušiach však evokujú skôr dychtivosť dozvedieť sa o ich pôvode než nejaké zimomriavky. Bohužiaľ, síce tento strašiak dostane svoju podobu, jeho existencia nie je osvetlená.

Veľká chyba mnohých začínajúcich autorov sa mi javí prílišné množstvo postáv. Chápem, že autori chcú vybudovať komplexný príbeh plný živých charakterov, netreba si však ubrať väčšie sústo, ako sú sami schopní stráviť. Niektoré postavy sú potom zbytočne len do počtu, nedostatočne rozvinuté, a čo je najhoršie, čitateľ nemá šancu si ich všetky zapamätať (hlavne ak ide napríklad o matky žiakov). Mimo Moniky Kloučkovej, ktorú si zapamätáte samozrejme hneď, je tu ešte jedna postava, ktorá vyčnieva spomedzi ostatných. Michal Smetana, žiak deviatej triedy, má tiež svojich démonov a jeho rozprávanie sa v knihe javí ako najlepšie. Je síce len súčasťou bandy mladistvých, s ktorými sa Monika spolčí proti zlu, v hlave mi ale ostáva otáznik, ako by to vyzeralo, keby sa Michal stal protagonistom.

Až sa Monika dostane všetkému na kĺb, bude sa musieť zlu postaviť. Či uspeje, alebo nie, to vám neprezradím. Môžem dodať len toľko, že koniec je… zaujímavý a určite nečakaný. Kniha vo mne strach neprebudila, ale určite spôsobila zvýšenie adrenalínu napätím.

Autor píše svižne a kvalitne, knižke by prospela len lepšia redakčná práca, ktorá mohla odstrániť nejaké tie nedostatky. Ak autor vydá ďalšiu knihu, budem sa o ňu určite zaujímať. Hororových autorov v ČR nie je veľa a možno že sa k uznávaným menám onedlho dostane aj Petr Švec.

Hodnocení: 6.5/10

Vydala: Klika, 2017
Ilustrace: Šárka Švecová