Marie Domská: Sivá krev

Princ Esmedill patrí k sivým elfom, rase slúžiacej hadej bohyni Sassess. Žije v podzemnom kráľovstve plnom jedov, hadov, neprávosti a bolesti. Pravý následník trónu, mocný čarodej aj šermiar, neľútostný bojovník. Aspoň na prvý pohľad.

V skutočnosti Esmedill vo svojom vnútri ľutuje každej zbytočnej smrti. Keď ho zradí vlastná skupina pri výpade na elfskú dedinu na povrchu, dozvedá sa legendy, ktoré mu zmenia pohľad na svet. Naučí sa, že aj na najprudší jed existuje liek. Siví elfovia sa môžu pred jedom Sassess brániť.

Marie Domská sa na domácej scéne stala známou vďaka poviedkam. Pocháza zo Zlínskeho kraja, momentálne žije v meste Černá Hora v okrese Blansko. Vyhrala niekoľko súťaží, medzi nimi dvakrát Cenu Karla Čapka. Píše fantasy aj sci-fi a Sivá krev je jej prvým románom.

Kniha prekvapí dvomi dejovými linkami. Tou hlavnou je retrospektívne rozprávanie toho, čo sa stalo. Autorka zaobalila dej do rozpravy hlavnej postavy neznámemu druhovi, o ktorom nič nevieme. Princ rozpráva o svojej prvej ceste na povrch, ako bol zradený aj zachránený, ako našiel sám seba aj riešenie pre celú rasu. Toto rozprávanie pretína súčasnosť, kedy Esmedill cestuje s Rudookom v podzemí po porážke, u ktorej stratil družinu. Ku koncu sa obe linky zjednotia a vytvoria kompletný obrazec.

Autorka vytvorila veľmi pútavý podzemný svet. Huby, jazerá, jaskyne, mestá aj odlišné kultúry sa spolu stretajú v nebezpečnom svete schovávajúcom sa pod povrchom. Ani siví elfi na vrchole potravinového reťazca nie sú chránení pred nebezpečnou flórou a faunou, keď opustia mesto.

Elfovia sú tvorení na podobnom princípe ako drowovia (temní elfovia ak chcete) z Dungeons & Dragons. Esmedill sa podobá v mnohom na slávneho Drizzta Do’Urdena stvoreného R. A. Salvatoreom. Základ príbehu je v súťaživosti dôležitých rodov, ktoré sa snažia získať trón. Ten v súčasnosti drží Esmedillova matka ako krutá kráľovná všetkých sivých elfov.

Príbeh na začiatku plynie pomaly, desiatky strán sú venované opisom prostredia, krátkym konverzáciám a súbojom. Opisy sú výborné, Marie Domská má cit pre rozprávanie. Podzemnú ríšu si dokážete predstaviť veľmi živo. Univerzum je pekne vystavané, tradície sú zaujímavé, akurát mágia by si zaslúžila trošku viac pozornosti. Kúziel je málo, opakujú sa bez ohľadu na šikovnosť používateľa. Ako môžu postavy čarovať, či sa jedná o čisto božskú záležitosť, alebo tam je aj štipka prírodných síl, to ostane zahalené tajomstvom.

Postáv nie je veľa, hlavná je protagonistova rodina, ďalej postavy, ktoré princ stretne na povrchu, a pár postáv, o ktorých sa dozviete z rozprávania s minimom času v príbehu. Postavy prejdú pekným vývojom, predovšetkým hlavný hrdina prejde dramatickou zmenou. Autorka nezanevrela ani na trochu romantiky, aj keď princ sa zdá byť ľahko prelietavý.

Problémom je preskakovanie medzi súčasnosťou a minulosťou. Minulosť je podstatne zaujímavejšia, je jej venovaná väčšina knihy, ale pretože sa to už všetko stalo, čitateľ dostáva pocit zbytočnosti. Realita naznačuje určité výsledky, pričom už zažité nemá takú váhu. Knihe by prospel súrodý dej bez preskakovania. Prítomnosť je opradená tajomstvom, ale chýba jej motivácia. Ani po 200 stranách nie je jasné, prečo Rudook Esmedilla núti rozprávať príbeh a prečo má mocný princ voči nemu taký rešpekt. Je to veľmi nezáživná časť knihy, niektorých čitateľov môže priam frustrovať. Vôbec nič nenaznačovalo koniec, ku ktorému sa pomaly blížite.

Väčšina knihy odsýpa pomaly, ako keby autorka plánovala ďalší diel. V asi poslednej tretine to vyzerá, ako keby si to rozmyslela. Dej začne pre zmenu nekontrolovateľne zrýchľovať, dokonca priam skákať a vynechávať. V určitých pasážach by sa mali odohrať minimálne roztržky, ktoré sú len spätne spomenuté, pričom práve u nich vznikol výsledok Esmedillovho ťaženia. Pokiaľ vás na začiatku dezorientovalo skákanie sem a tam v čase, toto vás vykoľají úplne. Koniec bol cítiť skôr náhodou než plánom. Kopanec vám dá aj fakt, že časť deja ostane nedokončená. Na konci tak zostane po prečítaní trpká chuť na jazyku.

Marie Domská vie písať, o tom nie je pochýb. Opisy sú zaujímavé, postavy dostatočne sympatické. Keby kniha dostala lepšiu redakčnú prácu, mohla by byť aspoň väčšina nedokonalostí odstránená, čím by vznikla veľmi pútavá kniha. Predovšetkým čo sa týka príbehovej nevyrovnanosti. Môžeme ostať dúfať, že ďalšia kniha odstráni nedostatky Sivej krvi. Autorka má vysoký potenciál prinášať kvalitnú literatúru.

Vydal: Host, 2023
Počet stran: 341
Cena: 399 Kč