I Královská spravedlnost někdy přijde zkrátka

Na léto se sice doporučuje převážně oddechové čtivo, ale možná by se tam dala zařadit i fantasy detektivka. Ačkoliv tvrdit o románu Královská spravedlnost britského spisovatele Richarda Swana, že je to oddechovka, není úplně na místě.

Helena Sedanka je písařkou císařského justiciára sira Konrada Vonvalta – potulného soudce, který objíždí císařství a řeší ve jménu panovníka na základě precedentního práva složité spory, na něž je běžná soudní a výkonná moc krátká. Když se společně nachomýtnou k vyšetřování vraždy provinční šlechtičny, ocitnou se v situaci, která může otřást císařstvím, v němž už to i tak politicky dost skřípe. I přes všechny snahy se ale může stát, že tentokrát nepůjde právo prosadit tak čistě, jak by se Heleně a Vonvaltovi líbilo – obzvlášť s přihlédnutím k tomu, že to celé začíná být až podezřele osobní.

Královská spravedlnost staví primárně na politikaření a intrikách. A je to největší klad i největší slabina celého románu. Ti, kdo vyhledávají knihy plné dialogů, různých pletichářských kliček, slovíčkaření a spiknutí, budou nejspíš spokojeni. Ti, kdo očekávají akci a bitvy, si knihu asi dvakrát neužijí. Ne že by v Královské spravedlnosti netekla krev a nenašlo by se dost mrtvol, ale nepatří to k hlavním motivům příběhu. Kniha má však díky relativně krátkým kapitolám slušnou dynamiku, čímž Richard Swan vcelku úspěšně supluje menší množství akčních scén.

K rychlejšímu tempu příběhu přispívá také zvolená forma vyprávění. Celý román je pojatý jako deníková výpověď Heleny – text je tedy v ich formě a vypravěčka se ještě čas od času obrací přímo na čtenáře s nějakou poznámkou. Tady Richard Swan občas využije narážky na věci budoucí – přece jen Helena už to prožila, takže ví, co se stane. Mám tento spisovatelský fígl ráda – většinou mě přiměje sledovat víc detailů, abych si všimla vodítek, která povedou ke katastrofě (protože to bývá nejčastěji tím, co autor naznačuje), ale pro řadu čtenářů to může znamenat ztrátu napětí.

Ovšem problém, který je z textu jasně patrný, představují postavy. Osobní zpověď hlavní hrdinky, jíž je celá trilogie Říše vlka, má za úkol přimět čtenáře lépe se do postavy vcítit. Paradoxně se ale v případě Královské spravedlnosti děje spíš opak. Richard Swan se sám vmanévroval do situace, kdy porušuje jedno ze základních spisovatelských pravidel: „nevysvětluj, ukazuj“. Swan sice ukazuje, ale vzápětí to skrze postavu Heleny všechno vysvětlí, a příliš tak navádí čtenáře k tomu, co si mají o vzniklých situacích a postavách myslet – nenechává je udělat si vlastní názor. Totéž platí i o samotné Heleně – ve svých poznámkách nezřídka dodává, že její rozhodnutí byla mylná, že dnes už by se zachovala jinak a podobně. Vzhledem k formě zpovědi je to pochopitelné, ale opět to připravuje čtenáře o možnost utvořit si o hrdince vlastní obrázek.

Důležité je také zmínit, že Královská spravedlnost je detektivka, navíc taková ta detektivka jako ze „staré školy“. Čtenář tak díky náznakům tuší, kdo by mohl být vrahem, ale celé pozadí toho, proč k vraždě došlo a co vše za ní stálo, nemá šanci si poskládat, dokud mu to geniální vyšetřovatel všechno nepředloží na stříbrném tácu. S tím vším se snoubí politikaření a zajímavé mezilidské vztahy – text tak dohromady vytváří lákavou literární směs.

Co se týče fantasytvorných prvků, těch je naprosté minimum. Historie Sovánského císařství je spletitá a občas člověku ze všech těch zemí, jejich obyvatel a zvyklostí může jít hlava kolem, ale není to nic, co by se nedalo zvládnout. Richard Swan dobře pracuje s podáváním informací, čtenáře nezahlcuje a jím stvořený svět působí uvěřitelně. Řada změn, které ovlivňují současné dění, se odehrála dávno před Heleniným narozením, ale vlivem rozlohy císařství se soukolí těchto změn stále otáčí a zdaleka jim není konec. Díky tomu svět i jeho obyvatelé na stránkách vypadají živě – neustrnuli ve vývoji.

Královská spravedlnost je fantasy moderního střihu kombinující několik (sub)žánrů. Po řemeslné stránce jde o promyšlené a do detailu dotažené dílo – v některých okamžicích možná pomalejší, ovšem se silnou atmosférou. Někoho však může odradit minimální emocionální angažovaností, jíž ve čtenářích vyvolávají postavy. V tomto ohledu se možná dočkáme zlepšení v dalším dílu, tak se nechme překvapit.

Na závěr si dovolím ještě zmínit úchvatnou obálku – za tou stojí slovenská výtvarnice Martina Fačková, která se svou tvorbou proslavila ve světě a získala za ni řadu ocenění. Kreslí karty pro Magic the Gathering a pracovala i pro Blizzard Entertainment. Obálky knih od ní má například i P. Djèlí Clark, Andrzej Sapkowski nebo John Patrick Kennedy.

Vydal: Host, 2023
Překlad: Dana Krejčová
Vazba: vázaná
Počet stran: 463 
Cena: 499 Kč