Gó Tanabe: V horách šílenství H. P. Lovecrafta 1

Antarktida. Fascinující zmrzlý kontinent, který je pro nás stále poměrně tajemný. Je vzdálený a kromě vědců jej nikdo neobývá. Jenže jsme zdaleka vše z Antarktidy ještě neobjevili. Co když se nám před zraky stále skrývá obrovské černočerné pohoří Leng a s ním i celá prastará civilizace?

V horách šílenství patří k vrcholným dílům H. P. Lovecrafta a mohli jste jej vidět už v mnoha vydáních, a to i u nás. Nyní je tu však komiks a ne jen tak ledajaký. Jedná se totiž o japonskou mangu. Atmosféru nasajete v krátkém prologu, v němž se výprava vydala hledat vědce Lakea a nalezla jeho tábor plný mrtvol. A v dálce nad nimi ční temné kopce obřího pohoří.

Poté se vrátíte na samotný začátek výpravy, která je doslova hladová po nových objevech. Provádí vrty a zkoumá horniny a Lake prozkoumává okolí pomocí letadla. Zatímco vrt odhalí staré zkameněliny, které vědce překvapují, Lake nalezne něco ještě zajímavějšího. Obrovské černočerné pohoří. Skály jsou zvláštní a vypadají, jako by v nich byly otvory, které nemohly vzniknout přírodní cestou. Při průzkumu objeví obrovskou jeskyni plnou geologických pokladů a především velkých zkamenělin čehosi zcela neznámého. Lake to ohlásí a celá expedice se zdá být tou nejúspěšnější v historii. Jenže Lakeova výprava se přestane hlásit. Začíná tak cesta za odhalením jejího osudu.

Mangy bývají černobílé a ani tady tomu není jinak. Zajímavým kontrastem je povětšinou bílá obálka, která je velmi vkusná, ale o to víc člověka praští do očí, když se samotný komiks často ponoří do tmavých barev. V horách šílenství je temný příběh a s tím skvěle koresponduje kresba. Je to nádhera. Zároveň překvapí, že styl kresby nepůsobí japonsky, ale spíše evropsky. Většina panelů je krásně ostrých a každý detail dobře rozpoznatelný. Nicméně v temných pasážích se ona ostrost trochu ztrácí a narazíte i na panely, které nejsou tak „dobře vidět“. Netuším, zda byl záměr ty „hrůzné“ věci neukazovat tak ostře. Komiks je poměrně „tlustý“ (téměř tři sta stran), ale naleznete v něm mnoho dvoustránkových ilustrací. A je to dobře, protože jsou nádherné a doslova vás do Antarktidy vtáhnou. Zejména ztvárnění pohoří Leng je podmanivé.

Manga se drží předlohy, ale Gó Tanabe ji musel tomuto médiu přizpůsobit. Zatímco v Lovecraftově originále byl příběh založen na autorově vyprávění, zde popisy střídají jednotlivé komiksové panely a rovněž „bubliny“ s dialogy. Důležité je, že se autorovi mangy povedlo přenést onu hrůznou, ale také dobrodružnou atmosféru z původní novely.

Gó Tanabe je známý tvůrce japonských komiksů. Za dílo Sakiči získal v roce 2001 cenu „Afternoon“. O rok později obdržel za adaptaci povídky Dvacet šest a jedna od Maxima Gorkého cenu nakladatelství Kadokawa. Od roku 2004 se Tanabe věnuje především adaptacím Lovecraftových děl, za která je velmi uznáván.

V horách šílenství H. P. Lovecrafta: kniha první je parádní manga, která exceluje jak po vizuální, tak po příběhové stránce. Je znát, že Gó Tanabe má Lovecrafta skutečně načteného a vzdává mu hold tím nejlepším způsobem. Jak je poznat z názvu, příběh není kompletní, což ale ve výsledku vůbec nevadí. První díl je zakončen ve správný moment, aniž by člověk měl pocit, že je příběh divoce useknutý. Na pokračování čtenáři nemusejí čekat dlouho, protože má vyjít v srpnu. Nemám nejmenší obavy, že by nebylo stejně tak skvělé jako díl první.

Vydala: CREW, 2023
Překlad: Vít Ulman
Tisk: černobílý