Batman: Arkham – Pochmurný dům v pochmurném světě

Komiks, ze kterého by měl Sigmund Freud radost jako malý kluk.

„Ale já nechci mezi šílence,“ namítla Alenka. „S tím nic nenaděláš,“ řekla Kočka. „My jsme všichni šílení. Já jsem šílená, ty jsi šílená.“ „Jak víš, že jsem šílená?“ zeptala se Alenka. „Musíš být šílená,“ pravila Kočka, „protože jinak bys sem nechodila.“ (Alenka v říši divů)

Citace z nejslavnější knihy Lewise Carrola je na místě, a to nejen proto, že jsou to první věty, které čtenáře po otevření Pochmurného domu v pochmurném světě uvítají. V temném opusu Granta Morrisona je však těch odkazů na Alenku v říši divů mnohem víc.

Příběh, v němž se Batman stává Alenkou a Joker Kočkou, je na první pohled docela jednoduchý. Ve dvou dějových liniích se proplétá tragický příběh zakladatele Arkhamského ústavu Amadea Arkhama a vyprávění o tom, kterak se vzbouření chovanci nejslavnějšího gothamského vězení rozhodli zúčtovat se svým odvěkým nepřítelem – Batmanem. Stačilo oznámit, že pokud netopýří muž na Jokerovu párty nedorazí, všichni zaměstnanci ústavu bídně zahynou. Morrison se ve scénáři inspiroval několika odstavci, které historii Arkham Asylum věnoval Len Wein.

„V sérii komiksových encyklopedií Who’s Who jsem se dozvěděl o nebohém Amadeu Arkhamovi, zakladateli nemocnice, jehož ženu a dceru zavraždil Martin „Mad Dog“ Hawkins. Ve Weinově přehledu bylo Arkhamovo šílenství popsáno jako důsledek burzovního krachu v roce 1929. Napadlo mě, že zavraždění manželky a dcery mužem jménem „Mad Dog“ by mohlo být dostatečným důvodem k Amadeovu nervovému zhroucení, a tak jsem se rozhodl prozkoumat a rozvinout život této odstrčené postavy.“ (Úvodní strana komentovaného scénáře.)

Dějová linka věnovaná vzpouře chovanců a Jokerově hře na kočku a netopýra je pro změnu dekonstrukcí psychologie batmanovských padouchů a vlastně i Batmana samotného. Příkladem mohou být Maxie Zeus, elektrizovaná, vyhublá postava s mesiášskými bludy, posedlá elektrickými šoky a koprofagií, Clayface, jenž rychle chřadne z nedostatku potravy a je popisován jako „AIDS se dvěma nohama“, či Mad Hatter, jehož posedlost Alenkou v říši divů má pedofilní podtext. Jokerův duševní stav je pak jednou z postav popsán jako „super příčetnost“; každý den se přetváří podle okolností. V jednu chvíli může být neškodným šprýmařem a vzápětí vraždícím maniakem.

Mohl to být jen další z batmanovských příběhů, ve kterém jde především o akční jízdu plnou soubojů, v nichž temný rytíř nakopává zadky nejznámějším padouchům Gothamu, ale výsledné dílo připomíná spíš psychedelickou noční můru. Za to ovšem můžeme vděčit nikoliv čtyřiašedesátistránkovému Morrisonově scénáři, ale především Daveu McKeanovi a jeho navýsost znepokojivé kresbě.

Při ilustrování příběhu se McKean rozhodl kombinovat malby, kresby, fotografie a smíšené koláže, aby přišel s působivým designem stránek. V mnoha scénách také použil symboly označující určitý psychologický prostředek. Například na dveřích Maxieho elektrošokové komory lze vidět naškrábaný řecký nápis, který v překladu znamená „Objev sám sebe“. Těch odkazů a různých narážek je ovšem mnohem víc a je zábavné je objevovat. Ještě jeden příklad za všechny – letterer Gaspar Saladino využil výrazného písma, aby postavám propůjčil vlastní font a příslušné řečové bubliny: Jokerova řeč je zcela bez bublin; červené, inkoustem potřísněné písmo použité pro jeho dialogy je stejně neovladatelné jako Joker sám.

Škoda že bonusové materiály kromě rozkresů, které McKean použil jako první vodítko při tvorbě tohoto grafického románu, a několika alternativních obálek neobsahují také komentovaný scénář, který je od roku 2004 součástí každého amerického vydání. Kniha naopak disponuje pevnou vazbou a opravdu povedeným snímatelným přebalem.

Byť se od roku 1989, kdy v DC Comics poprvé vyšel, stal tento komiks legendou, není to lehké čtení. Pozornému a trpělivostí obrněnému čtenáři však může přinést nejednu znepokojivou chvilku. A to i při opětovném čtení.

Vydal: CREW, 2023
Scénář: Grant Morrison
Kresba: Dave McKean