Michal Březina: Zlé časy

Možná si pamatujete známou hlášku z Dobrého vojáka Švejka: Netvařte se tak blbě! – Já si nemůžu pomoct… Já byl už na vojně superarbitrován pro blbost. Ač se to nezdá, skvěle pasuje na nový sci-fi román Michala Březiny Zlé časy.

Dušan Hofírek se nechal naverbovat k tajné agentuře Post Finem a má za úkol odjet do Chorvatska a získat dokumentaci od jednoho profesora. Bohužel operace neprobíhá, jak má. Ty dokumenty se týkají cestování v čase. No a Hofírek se dostává do minulosti. Jen na chvilku, ale po návratu chce po něm generál Schneider informace, co viděl, co se dělo. Prostě zkouška, jak na cestu časem dokáže reagovat jeho tělo a mysl. Nakonec je Dušan Hofírek pověřen dalším úkolem. Má se opět vydat do minulosti. Pro cestování časem je totiž jako stvořený. Je hrozný vůl a blbec, což mu umožňuje cesty časem podstupovat bez poškození mozku. Pro cesty časem je ideální být hloupý. To s sebou nese rizika a Hofírek vše pokazí. A to naprosto fatálně. Začíná jeho pouť po minulosti i vzdálené budoucnosti, aby zas dal vše do pořádku.

Zlé časy jsou nesmírně zábavné čtení, podíl komedie a sci-fi je tak půl na půl. Bláznivých či bizarních situací román nabízí skutečně mnoho, a to především díky skvěle napsanému charakteru Dušana Hofírka. Ten má talent vše pokaždé zkomplikovat, či dokonce zvrátit chod dějin celého lidstva. A to jen proto, že je natvrdlý. Ač je to možná zvláštní přirovnání, a berte ho tedy s odstupem, Hofírek mi evokuje výše zmíněného Švejka. Dušan umí totiž nasekat hromadu problémů, ale má dobré srdce, je houževnatý a nikdy nic nevzdává. Je to postava, které budete fandit. A jako správný akční hrdina i Hofírek má svého „side-kicka“, tím je Thanshag. Kdo nebo co je Thanshag, vám však neprozradím (ale věřím, že si ho oblíbíte stejně jako já). Nicméně tahle dvojka celý příběh táhne, a ačkoliv se jedná o komedii, budete až do úplného konce napjatí, jak vše skončí.

V knize si užijete kouzelnou atmosféru časů, kdy vládl Karel IV. Podíváte se na výlet do 22. století, do fascinujících období desetitisíce let v budoucnosti a okusíte Prahu v roce milion.

Michal Březina v novém románu navazuje na styl svého staršího díla Měsíční deník. Na kontě má však také krimi Do smrti daleko a za pár týdnů mu vyjde akční příběh Není nebe nad Mexikem.

Zlé časy jsou velmi dobře napsaným příběhem, který nemá hluchá místa. Nabízí skvělé postavy a hromadu vtipů. Pokud bych byl tvůrce reklamních sloganů, použil bych pro knihu následující slova: „Cestování časem nikdy nebylo zábavnější“. Zní to nejspíš podezřele vychvalujícím dojmem, ale Zlé časy jsou skutečně vynikajícím humorným sci-fi románem.

Vydal: Laser, 2023
248 stran / 329 Kč