Michal Březina: Do smrti daleko

Když jste mladí, máte do smrti daleko. Když jste starší, máte ke smrti blíž, to dá rozum. A když jste už úplně staří tak… Proč to vůbec píšu? Divný úvod, že? Nová kniha Michala Březiny také není zrovna obyčejná.

Útlá knížečka (má zhruba 190 stran) Do smrti daleko obsahuje pět povídek, které na sebe navazují, ale ne tak, jak byste čekali. Příběhy jsou seřazené obráceně, a tedy v poslední povídce čtete o pomyslném začátku kariéry soukromého detektiva Billyho Cowena.

V prvním příběhu dostává Billy podivné vzkazy, charakteristické tím, že je někdo napsal s děsivými pravopisnými chybami. Cowen je příliš nechápe, protože ten, kdo mu je posílá, po něm chce, aby někoho vydal. Brzy nato ho přepadne podivný trojlístek: Ted, Ed a Ned. Ten, koho hledají, je ale už dávno mrtvý.

Příběh je zajímavou směsicí žánrů, protože postava Billyho odpovídá tomu, koho si představíte jako vnitřně rozervaného muže, který rád hodně pije a nemá důvod pro co žít, krom práce. Březinův styl je odlehčený a jeho kniha obsahuje i dost humoru. Jako by autor na vás neustále lišácky pomrkával. Díky zasazení příběhu do budoucnosti a popisům světa lze příběh zařadit do cyberpunku či zkrátka k lehkému sci-fi.

Další povídky jsou vždy o něco kratší a popravdě se kvalitě a zajímavosti té první nevyrovnají. To však neznamená, že byste se nudili. Některé příběhy jsou více komediální, jiné vážnější. Především si však uděláte obrázek o Billym. Autorovi se povedlo popsat hlavního hrdinu tak, aby vám přirostl k srdci. Ještě důležitější pro celou knihu je skutečnost, že navzdory nezvyklé dramaturgii, kdy znáte osud hlavní postavy už velice brzy, má cenu ji číst do konce. Teprve pak pochopíte celý rozsah a význam názvu knihy. Právě závěr je velice povedený a určitě vás nenechá chladnými.

Tento formát a dramaturgie má i své nevýhody. Příběhy jsou mnohdy velice krátké, přitom člověk by rád četl dál. Akční scény by si zasloužily větší dynamiku. Je škoda, že příběh kvůli způsobu vyprávění přichází o dramatičnost. Kromě první povídky tu chybí „nebezpeční“ záporáci, a protože znáte konec příběhu, postrádá kniha výraznější moment napětí.

Michal Březina je už vypsaný autor, který kdysi debutoval knihou Pošuci z galaxie Real a o v roce 2016 přišel se skvělým humoristickým sci-fi Měsíční deník.

Do smrti daleko je malá kniha ideální na cesty, anebo když máte chuť na něco, co vás zkrátka pobaví. I přes výše uvedená negativa převládá z knihy pocit, že by člověk chtěl znát více příběhů Billyho Cowena a číst více podobných knih. Nezvyklá je stavba knihy a originální způsob vyprávění. Do smrti daleko nabízí zábavný mix krimi, noiru a humoru, nevšedního detektiva a nevšední případy. Tak se sejdeme na závodech genokrav.

Vydal: Golden Dog, 2021
Obálka: Michal Březina
192 stran / 229 Kč