Aliya Whiteley: Úkryt v nebesích

Místo, kde můžeme být sami. Spolu. To zní zvláštně. Člověk se nad tím může zamýšlet, co to znamená. A právě k přemýšlení ponouká sci-fi Úkryt v nebesích.

Lidé vyhráli válku s Qitou, ačkoliv vlastně žádná nebyla. Cizí svět se lidem vzdal bez sebemenšího odporu. Existuje místo Úkryt v nebesích, kde lidé žijí jinak. Bez moderních technologií a věnují se například farmaření. Anebo pití v hospůdce, kterou vede Jem a Isley. Jem je člověk, ale Isley je Qiťan. Společně čepují skvělé pití Jarrowbrew, které všem moc chutná. Poněkud zvláštní klid komunity naruší Qiťanka Won, jež potřebuje součástku do svého dopravního prostředku. Do toho se mezi lidmi objevuje tajemná nemoc, která se rychle šíří.

Úkryt v nebesích je hodně odlišné sci-fi. Je téměř bez soubojů (je tu jen jediná agresivnější pasáž, ale velmi krátká), bez vědeckých poznatků nebo popisů techniky. Přesto román jako sci-fi funguje skvěle. Zaměřuje se totiž na nesmírně zajímavou a zpočátku velmi tajemnou rasu Qiťanů. Proč se nebránili při útoku na svou planetu? Seznamování s nimi je velmi dobrodružné. Rovněž je pozoruhodné, že v době, kdy Země kolonizuje vesmír, si část lidí vybere zcela zpátečnický způsob života.

Příběh není nijak složitý, ale má zcela zásadní tajemství. Tedy co jsou vlastně Qiťané zač. Postupně se s nimi seznamujete, i se zvláštním vztahem mezi Jem a Isleym nebo Jem a jejím synem Fossem. Slovo „zvláštní“ vám hlavou bude probíhat často. Autorka umí příjemně a srozumitelně vyprávět, její styl je mnohdy poetický a svérázný. Dává prostor vašim myšlenkám i pocitům. Těch je v knize mnoho, aniž by se jednalo o nějakou „limonádu“. Navzdory absenci agresivního konfliktu je poslední čtvrtina románu napínavá a budete hltat každou stránku, abyste se dozvěděli, jaká je pravda. Vyvrcholení románu je fascinující. Dá se označit i jako new weird, protože o bizarnosti v něm není nouze. Přesto je Úkryt v nebesích zcela srozumitelné dílo.

Aliya Whiteley u nás není zatím nijak známá autorka, její román Úkryt v nebesích se stal finalistou ceny A. C. Clarka. Ostatně finalistkou byla celé řady cen. Vydala povídky v mnoha časopisech a antologiích, také vlastní sbírku povídek a román Greensmith.

Úkryt v nebesích je poetické sci-fi, které vyniká svou osobitostí, svébytným literárním jazykem a nevšedním příběhem o setkání s cizí civilizací. Ač nepřináší žádné epické scény (vyjma závěru), dokáže vás ihned chytnout a ponouká ke zvědavosti. Je tak dost možné, že knihu, jež jen lehce překročí dvě stě stran, budete mít dočtenou za dva večery. Není třeba prozrazovat větší detaily, protože je skutečné potěšení se postupně seznamovat s Qiťany a pozadím ovládnutí jejich planety. Věřím, že po dočtení ve vás zůstane pocit, že jste si vychutnali jedinečnou knihu.

Vydal: Laser, 2022
Překlad: Mirka Palkosková
Počet stran: 240