Interview s upírem v seriálu – adaptace, nebo fan fiction?

Už od úspěšného uvedení filmu Interview s upírem (1994) se přemýšlí nad dalším filmovým či televizním zpracováním knih spisovatelky Anne Riceové. Nejeden tvůrce, nejedna společnost si při snaze o adaptaci vylámali zuby a materiál zůstal u ledu. Rok po smrti autorky přináší Rolin Jones a Mark Johnson seriál, který se snaží ctít předlohu a zároveň využít příběh k oslovení nových diváků…

Příběh seriálu Interview With The Vampire je zasazený do tajemného New Orleansu, ovšem o sto dvacet let později, než jak jej známe z knihy a původního filmu, tedy do doby, kdy už městu nevládli otrokáři, ale jazz a hazard. Kromě atraktivnější atmosféry tento posun nabízí možnost přiblížit se dnešní liberální společnosti. V tom možná tkví také největší problém celého počinu.

Louis De Pointe Du Lac je totiž majitel bordelů, černoch, gay a později navrch ještě upír, jehož kariéra a problémy jsou mnohem zajímavější a výraznější než on sám. A Lestat De Lioncourt si jej nevyhlédne proto, aby se mu nakvartýroval na panství a plantáže jako v knize, ani proto, že je přitahován jeho žalem nad ztrátou ženy a dítěte, jako ve filmu, ale prostě jen tak – kvůli jeho barvě pleti? Kvůli (tušené?) sexuální orientaci?

Téměř z ničeho se tak divákům začne před očima rozvíjet intenzivní a značně toxická gay romance, za niž by se nemusel stydět leckterý ryze erotický film. Na postupné budování erotického napětí, či dokonce dusna zapomeňte, vše je divákům předkládáno až vnucováno hned. Místo chemie, která vládla mezi Cruisem a Pittem ve filmu, nebo napětí jiskřícího mezi Hughem Panarem a Jimem Stanekem v muzikálu se diváci seriálu dočkají Lestatova vtírání kořeněného hysterickými výlevy a vpády do Louisova života, které testují divákovu trpělivost. Komu nesedl melancholický Louis Brada Pitta, bude u seriálového Lestata asi trpět. Jsou však herecké výkony slabé?

Jacob Anderson nebyl příliš výraznou postavou ani coby Greyworm ve Hře o trůny a v seriálu Interview With The Vampire si renomé moc nezlepšil. Kromě skutečně vypjatých scén je postava Louise nemastná neslaná. O něco uvěřitelněji jeho upír působí v moderním hávu a kulisách Dubaje současnosti. Zde mu také pomáhá interakce s „vyzrálým“ Danielem Molloyem, jehož velmi obstojně ztvárnil Eric Bogosian (v mladší podobě pak vizuálně hodně podobný Luke Brandon Field).

Sam Reid jako Lestat je o hodně výraznější, v prvních dílech však až přehrává. Kombinace jeho afektovanosti a přehnané zženštilosti činí jeho postavu spíše slizkou než zajímavou, natož přitažlivou, byť se postupně situace trochu zlepšuje.

Asi nejlepší výkon nakonec podává v době natáčení osmnáctiletá Bailey Bass (ztvárnila také Tsireyu v novém Avatarovi) v roli Claudie. Některé v knize popisované detaily Claudiina počínání jsou zde otevřeně zviditelněny a představitelka exceluje právě v těchto vypjatých momentech. Ačkoli je oproti filmu prakticky dospělá, dokáže být docela krutě roztomilá. Zároveň seriál přišel o jeden ze základních aspektů prvních knih Anne Riceové: zakletí v dětském těle. Co naplat, barva pleti a trable s prvními láskami teenagerky jsou zkrátka divácky atraktivnější. Ono Claudiino původní „prokletí“ bylo upozaďováno už při propagaci filmové verze, ač ve filmu samotném bylo prakticky hlavním tématem, a role Kirsten Dunstové se stala slavnou až mnoho let po uvedení filmu.

Celkově se u seriálu Interview With The Vampire nedá hovořit o nějakém znehodnocení či úplném pokřivení předlohy, tvůrci se jí mnohdy drží poměrně přesně, snaží se z mnoha zajímavých situací vykřesat nové, dnešnímu publiku atraktivnější scény (závěrečný díl se ale všeobecně velmi vydařil). Hrdinové často přímo citují z knih i z filmu, využívají totožných nebo alespoň velmi podobných lokací, což potěší diváky a čtenáře staromilce.

O co jde ale především? „Neplatonickou verzi“ vztahu Lestata a Louise zachycovala hromada fan artů a podporovala obrovská fanouškovská základna nejen v USA, není tedy divu, že tvůrci zacílili primárně právě na ně. Přidali další ožehavé a všeobecně vítané téma etnické příslušnosti, a tak si de facto pojistili úspěch. Možná proto seriál připomíná spíš více fanfikci nežli adaptaci. Nezaujme všechny, ale těm divákům, jimž je určená, může imponovat. A nerozhodní budou možná zvědaví, jak se autoři popasují s další, už odsouhlasenou řadou a zda se dočkají i dalších, do filmové podoby dosud nepřevedených postav…

Domovská stanice: AMC
Premiéra: 2. 10. 2022
Země původu: USA