Stín bohů – novodobá severská sága ožívá

John Gwynne zaujal v zahraničí už svou čtyřdílnou sérií The Faithful and the Fallen (první díl Moc chystá k vydání nakladatelství Host). Není proto divu, že jeho nová sága – Krvopřísežní – byla nedočkavě vyhlížena. První díl se stal u nás jednou z nejočekávanějších novinek konce loňského roku.

Orka a Thorkel se snaží vychovávat syna tak, aby přežil ve světě, v němž padli bohové a jejich potomci jsou pronásledovaní a prodávaní do otroctví. Zároveň se ho ale snaží uchránit od toho nejhoršího, aby neskončil jako oni. I je ale jejich minulost jednou musí zákonitě dohnat. Oproti tomu Varg je odhodlán se minulosti postavit a pomstít se vrahům své sestry – kdyby jen věděl, kdo to je. K tomu mu mohou pomoct Krvopřísežní – elitní skupina nájemných zabijáků, jejichž sláva se stala už za jejich života předmětem mnoha historek. Po podobné slávě sní i Elva, štítonoška Lítých bijců. Jenže ještě neví, jaká se za podobnou slávu platí cena.

Stín bohů je na první pohled inspirován vikinskou kulturou a mytologií. V tomto bodě ale John Gwynne, který se dostatečně vypsal v předchozích knihách, dosáhl nové úrovně. Ve Stínu bohů totiž nečerpá jen ze severských ság, tenhle příběh sám je novodobou severskou ságou – krví a potem nasáklá řež, kdy bojová sláva a šance na posmrtné opěvování jména často znamenají víc než život sám.

Zručnost, s níž John Gwynne popisuje všední dění, historii světa s padlými bohy i různé druhy boje, přenese čtenáře do krutého, nemilosrdného prostředí, které se jim zadře pod kůži. Dlouho se mi nestalo, abych v knize narazila na takhle věrné zobrazení vikinského způsobu života, s tím spojené brutality a zároveň velkolepé epiky. Tu by čtenáři možná v první chvíli od románu nečekali, protože text se jen hemží rozpolcenými lebkami, krví a úlomky kostí všeho druhu. Přesto tam ale je – skrytá pod tím vším – v podobě obětí, božských ostatků, do nichž se vejdou celá města, i dávných krutých událostí, jež uvrhly současný svět do hrůzy a chaosu. Zároveň je tato epika vzhledem k velkému množství syrové brutality oproštěna od jakéhokoliv patosu.

Čtenář sleduje tři dějové linky. Je jasné, že mají něco společného a že se musejí v určitém bodě protnout, ale vzhledem k rozsahu celé ságy je také zřejmé, že k tomu nedojde nijak brzy. Nedivila bych se, kdyby tento stav věcí řadu čtenářů poněkud frustroval. Stín bohů totiž stojí primárně na skvělém worldbuildingu a celkové atmosféře. S postavami je to trochu složitější. Jsou sice výborně napsané a propracované, ale charakterově nepředstavují typy hrdinů, k nimž si člověk snadno najde cestu. Nepomáhá tomu ani pomalé tempo celého vyprávění, kdy sice není nouze o zvraty, ale nejsou to zvraty, po nichž by člověk přestal dýchat.

Tohle všechno sice nejsou vyloženě negativa, ale řadě čtenářů může tohle pomalé, hutné tempo přijít už v druhé polovině knihy nudné. Na druhou stranu – opět je nutné to zmínit – se jedná o rozsáhlou ságu, a tak se očekávání, že se začnou dít divy na sté stránce, celkem pochopitelně nemohou naplnit.

Stín bohů je hodně atmosférická záležitost postavená na autorově výtečném řemesle, s nímž dokáže čtenářům barvitě představit krutý svět a postavy v něm. Po příběhové stránce zatím těžko soudit, ale závěr knihy dává tušit, že druhý díl bude dynamičtější a živější. Krvopřísežní tak zůstávají i nadále značným příslibem na poli high fantasy.

Vydal: Host, 2022
Překlad: Roman Tilcer
Počet stran: 512