Andrzej Sapkowski: Boží bojovníci

Kdo by neznal Sapkowského Husitskou trilogii. Příběh medika a magika Raynevana, který se díky ženským sukním dostal do problémů a s pomocí přátel se protlouká střední Evropou, zmítanou husitskými válkami, oslovil nejen fanoušky Zaklínače, ale také milovníky románů, v nichž se mísí historie s prvky fantasy.

Vyprávění začíná v Praze, kde Raynevan nalezl úkryt u místních alchymistů. Přesto opouští relativní bezpečí a vydává se nejdříve na hrad Trosky a poté zpátky do Slezska. Vede ho k tomu povinnost k příteli Samsonovi a také touha pomstít se vrahům bratra Peterlina. Ovšem i nadále po něm pase nejen inkvizice a Jan Minstmberský, ale především zákeřný a tajemstvím opředený Pomurnik.

Boží bojovníci jsou druhým dílem Sapkowského Husitské trilogie a dočkáme se v něm všeho, co může historizující román z husitského období obsahovat. Bitev, tajných chodeb, lásky, nebezpečí, ale také učených disputací. Boží bojovníci jsou ještě lepší, než byla první část trilogie Narrenturm.

Stejně jako u předchozího dílu se role vypravěče ujal herec Ernesto Čekan. Jeho přednesu bych snad vytkl jen jedinou věc. Ve scéně, kdy Jan Minsterberský vyslýchá Raynevana, hercův projev sklouzává až k parodii. Je to asi jediné místo v celé audioknize, které mě při poslechu tahalo za uši.

Díky mistrům zvuku, režijnímu vedení Jana Koukala a Vojtěcha Machálka často přechází vyprávění z prosté jednohlasé četby takřka v rozhlasovou dramatizaci. Především ve scénách, kdy zní vzduchem magická zaříkávání a kletby, dodávají hudební podkres a zvukové efekty příběhu až divadelní zvuk. Není to vyloženě nepříjemné, ale možná je těch zvuků a efektů příliš. Takový souboj v hladomorně na hradě Trosky by vyzněl dobře i bez takových parádiček.

Boží bojovníci vyčnívají nad většinu současné audioknižní produkce i nebývale košatým hudebním doprovodem. Nejde jen o jingle oddělující jednotlivé kapitoly či scény, ale především o hudbu a písně. Dobové písně v němčině, polštině, latině či staročeštině nazpíval Ernesto Čekan za doprovodu dobových nástrojů sám. A musím říci, že to dodalo knize na autenticitě. Ostatně právě proto trvala její příprava a zpracování skoro rok. Hudební mágové Jiří Wehle a Mikuláš Mrva odvedli skvělou práci. Stejně tak i tým Soundguru ve studiu. Oba výše jmenovaní mistři spolu s Janou Francovou zpracovali a doplnili dobové písně tak, aby odpovídaly tomu, jak je zpívali a hráli lidé ve čtrnáctém století. A zdaleka tu nejde jen o bojovou píseň husitských polních vojsk. Na slovníku a výslovnosti latinských a řeckých textů, kterých je v knize opravdu hodně, pracoval filozof a teolog David Bartoň.

Právě díky práci těchto lidí jsou Boží bojovníci historicky věrohodnější než například Jáklův Jan Žižka či knihy Vlastimila Vondrušky. Ve finále jde o jednu z nejlépe zpracovaných audioknih, kterou jsem letos slyšel.

Vydal: Tympanum; 2022
Interpret: Ernesto Čekan
Délka: 26 hodin 47 minut