Peter Jelínek: Alternauti

V útlej knižočke s príznačným menom Alternauti čakajú Norra a Catherine nové dobrodružstvá. Alternauti prišli približne rok a pol po prvej knižke Norr, ochraňuj Britániu!, ktorá bola prvým väčším počinom autora.

Tentokrát sa na začiatku knihy ocitáme v oblakoch. Ak niekto tvrdil, že ľudia patria na zem, to ešte nevedel, že dobývanie nebies pre dvojnožcov nakoniec nebude taký problém. Ale ani tam ľudia nie sú v bezpečí pred démonmi a kadejakými astrálnymi tvormi. A je dosť možné, že pád z výšky by bol tou príjemnejšou smrťou v tomto prípade. Naši vyšetrovatelia sú privolaní k neobyčajnému prípadu, ktorý pripomína skôr čistý masaker. Aby vyriešili prípad a zistili, kto by niečo takéto mal dôvod spraviť, budú sa musieť pridať ku skupine Alternautov, cestujúcou inými svetmi. Teda, to že do jedného sveta vstúpite, ešte neznamená, že sa aj vrátite…

Prvá kniha o paranormálnych vyšetrovateľoch mala širší záber publika, čítať ju mohol prakticky každý, kto našiel záľubu v steampunku, alebo chcel okúsiť niečo nové. Kategorizovala som ju vtedy odhadom na 15+, i keď mladší čitatelia sa knihe tiež nemuseli brániť. Druhá knižka je už ale určená užšiemu publiku. Ako autor sám varuje: „Vážený čitateľ, pretože nasledujúca poviedka by mohla pohoršiť Tvoj zmysel pre mravnosť…“ bude to naozaj jazda.

Skĺzavame zo žánru detektívky do hororu, krvavého, obscénneho a svojím spôsobom aj špinavého. Úprimne, Norrovi a Cate to takto svedčí o niečo viac. Citlivejšie povahy by si teda mali rozmyslieť, či si zaobstarajú aj Alternautov, alebo ostanú len pri prvej knihe. Deťom sa tentokrát odporúčam Alternautom vyhnúť a počkať tých pár rokov až dospejú. Vyhla by som sa jej aj vtedy, ak patríte k tým konzervatívnejším čitateľom a trošku aj moralistom.

Príbeh ostáva príbehom, ale autor jednoznačne vie, ako písať. S ničím sa nepára, hodí nás do zaujímavého sveta a je len na nás, aby sme sa bili popri vyšetrovateľoch čo najúčinnejšie. Nakoniec vás ale svet tak či tak pohltí. Peter Jelínek píše presne štýlom, ktorý akoby bol šitý mne na mieru. Svižné, dostatočne detailné, ale nijak prikrášľované prehnane kvetnatým jazykom. Autor si vzal k srdcu aj kritiku z predošlých recenzií a upravil tých pár malých múch, za čo má naozaj veľkú pochvalu.

Kým predošlý Norrov príbeh nebol chronologický, čo sa ukázalo ako dvojsečná zbraň, Alternauti sú plnohodnotným románovým dielom. Kapitol tu je o polovicu menej, ale nezúfajte, príbehu to vôbec neubralo a navyše tu je aj bonusová poviedka! V tej sa vrátime späť k obľúbenej postave exotickej povahy, až z ďalekej Číny!

Kvalitatívne sa dielo posunulo po všetkých stránkach. O niečo lepšie sú určite aj ilustrácie, ktorých kvalita šla určite o trošku hore, a obálke nemám čo vytknúť. Už prvá knižka priťahovala oči každého, kto sa mihol okolo mojich poličiek s knihami, ale tá druhá… Na tu nepočujem nič iné ako: „Bože, toto musím čítať!“

A akýže mínus by táto kniha mohla mať? U mňa teda žiadny! Teda… ak len taký, že by som mohla zhltnúť tých stránok viac. Našťastie nás Norr a Cate ešte neopúšťajú, bolo mi prezradené, že dokopy majú mať kníh až štyri! Obrňme sa teda trpezlivosťou na tú ďalšiu, snáď nebudeme musieť príliš dlho čakať!

Vydal: Enribook, 2018
Počet stran: 224
Cena: 4 EUR (116 Kč)