Maková válka hlasem Terezy Dočkalové

Příběh válečné siroty Rin americké autorky s čínskými kořeny Rebeccy Fan Kuang zaujme nejen fanoušky netradiční fantasy, ale především milovníky asijské kultury.

Makové válce se mísí nejen fantastika zastoupená starými bohy a magií, military reprezentovaná neutuchající válkou mezi Nikanskou říší, jejímž předobrazem byla Čína, a Mukenským svazem, pro který bylo předobrazem Japonsko, ale také japonská a čínská kultura zastoupená nejen krkolomnými jmény, ale především barvitě vylíčenými reáliemi. Pravda, je to brutální příběh, ve kterém není nouze o znásilnění či psychický teror. O to větším překvapením bylo, že si fantasy román vybralo audiovydavatelství OneHotBook do svého edičního plánu.

Do režisérského křesla usedl Vít Malota. Přestože je novou tváří mezi režiséry tohoto audiovydavatelství, zhostil se práce na audioknize na výbornou. Ostatně role vypravěčky se ujala Tereza Dočkalová, ze které se za tu dobu, kdy se věnuje audioknihám, stala ostřílená matadorka nahrávacích studií. Role držkaté, nebojácné Rin Tereze Dočkalové neskutečně sedne. Interpretka pochopila, že je Rin nejen drzá a odvážná, ale také nejistá a vystrašená, a s hrdinkou se skvěle sžila. Zároveň také musím smeknout pomyslný klobouk před její pečlivou a přesnou výslovností krkolomných a složitých jmen, které překladatelka Daniela Orlando nechala v původním znění.

Za pozornost a chválu stojí také hudební doprovod Jana Nerudy, který jako by vypadl ze soundtracku k filmu Tygr a drak. A přestože se občas tradiční čínské hudební nástroje prolnou s rockovým soundem, atmosféře příběhu to nijak neškodí. Tvůrčí tým se v postprodukci vyvaroval častého nešvaru, kdy je hudba příliš hlasitá. V Makové válce hudba nikdy nepřehluší mluvené slovo. V podstatě lze říci, že tým Malota, Dočkalová, Neruda odvedl skvělou práci a posluchači audioknih můžou jen doufat, že OneHotBook časem vydá i zbylé dva díly trilogie.

Možná by se podle anotace mohlo zdát, že je Maková válka titulem řadícím se do žánru young adult, audioknihu bych však doporučil spíše starším posluchačům.

Vydal: OneHotBook; 2022
Režie: Vít Malota