Veronica Rothová – Spřízněni volbou

Katastrofická témata jdou Veronice Rothové od ruky, jak jsme se mohli přesvědčit v jejích  sériích Divergence a Čáry života. Není tomu jinak ani v novém příběhu, který začíná opět v Chicagu oslavou desetiletého výročí porážky nepřítele, který zabíjel lidi po tisících.

Rok 2004 byl rokem prvních tragických událostí, kdy se na Zemi ukázaly síly dosud neznámé. Lidé umírali zásahem Temného, jak ho pojmenovali podle průvodního jevu ničení – temného mraku způsobeného supranormálními silami. S destrukcí a vraždami se objevilo i proroctví o pětici dospívajících vyvolených, kteří dokážou Zemi zachránit.

Nyní se píše rok 2020, nepřítel je deset let mrtvý a dospělí hrdinové Matthew, Sloane, Esther, Albert a Inez jsou neustále středem pozornosti lidí a novinářů. Kromě mediálního zájmu se potýkají s posttraumatickým stresovým syndromem, se kterým se vypořádávají různě. Někteří nechali hrůzy po terapii za sebou, další úspěšně předstírají, že jsou v pořádku, a jedinou Sloane i po léčení stále trápí velmi živé sny z minulosti. Noční děsy se jí promítají do bdělého stavu a čím dál více pochybuje o výsledku posledního střetu s Temným. Je skutečně všem bitvám pro ni i ostatní za použití supranormálních sil opravdu konec?

Chicagská rodačka Veronica Rothová (*19. 8. 1988) se psaní věnuje od svých dvanácti let. Vystudovala tvůrčí psaní na Northwestern University a je spisovatelkou na plný úvazek. Všechny její dosud vydané knihy mají společný prvek – lidskou psychiku, snad proto, že sama trpí řadou fobií. V Divergenci šlo o vědu a zásahy do mysli člověka, v Čarách života o speciální nadání a podobně je tomu i v románu Spřízněni volbou

Kniha Spřízněni volbou je rozčleněna do tří částí, které jsou i výrazným dějovým předělem nebo výsledkem učiněného rozhodnutí. Jednotlivé kapitoly jsou proloženy novinovými články, tajnými zprávami a záznamy z výzkumu, které doplňují celkový obraz děje. Hned od začátku moc smyslu nedávají, ale postupně se jednotlivé střípky usadí do celkové mozaiky.

Děj ze začátku plyne velmi pomalu, v první části autorka hlavně popisuje uspořádání světa po tragických událostech a ukazuje myšlenky hlavní postavy, rebelské Sloane. Není vyloženě kladnou postavou, o to je ale zajímavější. Jejím činům není těžké porozumět a ztotožnit se s nimi. Ostatní vyvolení nedostávají tolik prostoru, důležité jsou jejich postoje a chování k Sloane a k jejím rozhodnutím.

Druhá část je šokující přenesením děje do paralelního světa velmi podobného tomu, na němž dosud vyvolení žili, a třetí část je vyloženě akční.

Spřízněni volbou jsem přečetla za necelé tři dny, a to mě zdrželo rozladění z motivu paralelních světů. Než na ně došlo, kniha mě vyloženě strhla, připadala mi hodně netradičně pojatá, vyprávěná od konce příběhu s postupným doplňováním informací o tom, co a jak se v minulosti událo a ovlivnilo současné dění. A pak se najednou Veronica Rothová pochlubí paralelními světy, takovým klišé!

Pokud vám ale autorčin styl psaní v předchozích sériích seděl, nenechte se mými výtkami odradit. Příběh stojí za přečtení i zamyšlení. Možné je i případné pokračování, i když zprávu jsem na webových stránkách autorky nenašla. Ale na Goodreads už je kniha, prozatím bez názvu, založená.

Vydalo: CooBoo, březen 2022
Překlad: Petr Eliáš
Počet stran: 424