Veronica Rothová: Čáry života

Thuvhe je planetou obývanou dvěma národy, mírumilovnými Thuvesany a bojovým národem Šotetů. Jedni žijí v chladu a druzí se potýkají s vyprahlou zemí. Jedno však mají společné. Každý člověk na planetě a v celé galaxii má zvláštní nadání, dar spojený s Proudem, silou, která protéká jejich planetární soustavou a působí na vše živé. Některé dary dokážou nositeli pomáhat, jiné jsou prokletím.

Příběh začíná na území Thuvhesanů, kteří právě na obřadu oslavují svátek Rozvinutí, vedený thuvheským orákulem Sifou Keresethovou. Na každé planetě jsou orákula tři a pro svůj dar vidění do budoucnosti jde o velmi vážené osoby. Jen vzácně orákulum vysloví osud pro někoho konkrétního. Sporá věta, která může znamenat cokoli, určuje budoucnost celých planet, a ti, kteří jsou osudem předurčeni, nemají svému osudu šanci uniknout.

Osud byl předurčen i Sifyiným dětem, Eijehovi, Akosovi a Cise. Matka ho však před nimi tají a neznají zatím ani svoje dary. Někdo však jejich osud zná a kvůli němu jsou dvě z dětí uneseny skupinou Šotetů k jejich vládci Ryzkovi. Čekají je dlouhé roky ústrků a týrání, kdy mají svému osudu dostát. Možná je spojený s Ryzkovou sestrou Cyrou, která dostala do vínku dar bolesti. Cyřina daru panovník hojně využívá jako účinného trestu pro nepřátele a neposlušné poddané. Cyra však trpí spolu s trestanými, protože dar působí i na svého nositele. Úlevu jí přinese seznámení s Akosem, jenž během let získal vlastní nadání. Zda budou stále nepřáteli, nebo se z nich stanou spojenci, ukáže čas. Ale spojenců bude rozhodně třeba, jelikož Ryzek na základě historických událostí plánuje rozpoutat fanatickou válku, která má Šotety opět pozvednout.

Veronica Rothová (*1988) na stránkách Čar života přináší propracovaný svět rozličných národů žijících na svých planetách, z nich každý má své zvláštnosti a kulturu. Planeta Thuvhe je chudým odstrkovaným příbuzným, který podléhá rozhodnutím Shromáždění planet. Její obyvatelé žijí ve skrovných podmínkách, ale disponují vyspělou technikou, která umožňuje cestování mezi planetami. Proud je součástí každé z nich a jsou propojené proudnicemi. Mohlo by se zdát, že název knihy odkazuje právě na proudnice, ale není tomu tak.

Autorka od začátku valí na čtenáře velké množství informací, aby ho seznámila se systémem galaxie, jeho řízením i pozadím jednotlivých národů a postav. Pro někoho může být takový náklad odrazující, ale od únosu Eijeha a Akose není problém se do děje zakousnout. Autorčin styl psaní je velmi poutavý a i rozdíl mezi kapitolami vyprávěnými z pohledu Cyry v ich formě a kapitolami ve třetí osobě tykajícími se Akose, má svoje kouzlo.

Oba hlavní hrdinové jsou sympatičtí a jejich rozhodnutím a motivům lze snadno uvěřit. V tvrdé kultuře Šotetů, kde je násilí denním chlebem, obstojí jen silné osobnosti.

Kniha není romantickým příběhem, ač se tak může někomu jevit. Jde o čisté sci-fi postavené na osudech dvou hrdinů opačného pohlaví, kterých se dotýká celé uspořádání galaxie a nespravednosti páchané na jejich národech. Během čtení mi přišly na mysl jiné knihy, které mají podobné pozadí jako Čáry života. Zda se Veronica Rothová nechala inspirovat slavnou sci-fi klasikou o rodu Harkonnenů a Atreidů (Dunou od Franka Herberta), nebo trilogií Stárnoucí slunce (od C. J. Cherrychové), těžko říct. Naopak časté připodobňování ke Star Wars mě vůbec nenapadlo.

Čáry života jsou však zajímavým čtením. Román má být pouze dvoudílný, ale v tomto do podrobností představeném světě by se mohlo skrývat daleko více příběhů.

Vydalo: CooBoo, 2017
Originální název: Carve the Mark