Měsíční zahrady – temný svět a hromada tajemství pro trpělivé čtenáře

Konflikt za konfliktem. Nekonečná válka dokáže zničit vše, i velké říše a prastaré civilizace. O tom by mohli vyprávět protagonisté Malazské knihy padlých. A také vypráví.

Měsíční zahrady jsou prvním dílem desetidílné fantasy ságy, která je naprosto jedinečná. Už jen tím, že příběhu nepředchází žádný epický úvod, který by vás připravil na to, co bude dál. Nikoliv, zde jste vhozeni doprostřed válečné vřavy a jste unášení vírem událostí. Dřevnov padl a císařovna Malazské říše Laseen chce získat i Darúdžhistán, poslední svobodné město kontinentu Genabakis. Seznámíte se tak s jednotkou Paliči mostů, kteří se do města mají infiltrovat. Jenže nad městem se vznáší „Měsíční kámen“, tajemná pevnost a domov prastaré rasy Tiste Andii. Nejedná se však o konflikt, kdy bojuje jedna říše proti druhé, jedna rasa proti jiné. Zde přichází na řadu další a další rasy a především zapomenutí bohové, kteří budou možná probuzeni.

Je na místě upozornit, že nejméně první třetinu knihy nebudete chápat, co se děje. Respektive tím, že jste vrženi do děje po hlavě a nebylo vám nic vysvětleno, budete „jen“ sledovat různé scény a postupně jednotlivé postavy a jejich vzájemné vazby poznávat. Steven Erikson velice riskoval, když první knihu tak rozsáhlé ságy napsal poměrně nepřístupně. Jako by snad chtěl odfiltrovat čtenáře a ponechat si jen ty, kteří mají trpělivost, jsou pozorní a jsou připraveni na příběh, který je bude provázet po dlouhou dobu.

Nemá smysl tu vypisovat hlavní hrdiny knihy, protože je jich velice hodně. Nové postavy přibývají prakticky neustále a dějové zvraty se objevují také čím dál častěji. Rovněž když už nějakou postavu znáte a připadá vám důležitá, může se dost dobře stát, že se nedožije zítřka.

Měsíční zahrady jsou drsné a autor postupně představuje velice nehostinný a temný svět, který možná zpočátku působí nesmyslně, ale nakonec se ukáže, že jeho vnitřní logika je nesmírně pozoruhodná. Už jen samotný princip magie je zvláštní. Čarodějové využívají „chodby“, ze kterých získávají svou sílu a dané „kouzlo“. Například léčení nebo oheň. „Chodby“ znamenají daleko víc, nejsou však přímo vysvětleny. Jen sledujete, jak jsou využívány, a sami pak přijdete na to, jak fungují.

Co vás u čtení bude patrně držet, je autorův styl psaní, který je čtivý a dramatický. Rovněž vás upoutá hromada tajemna a tajemství, které budete chtít odhalit. Už jen samotná rasa Tiste Andii je fascinující a temná. Jejich domovina, Měsíční kámen nad městem, je silně znepokojující a mnoho scén se z fantasy lehce překlenuje až k hororu.

K lepší orientaci v postavách slouží seznam osob na začátku knihy, kde najdete rovněž mapy světa. V závěru potom naleznete doslov Borise Hokra a medailon autora od Martina Šusta. Zjistíte tak, kdo je vlastně Steven Erikson (což je pseudonym). Tento kanadský autor vystudoval antropologii, což využil při tvorbě Malazské knihy padlých. Celá série je jeho opus magnum, a ačkoliv trvalo několik let, než se mu podařilo vydat první díl, nakonec se ze ságy stala legenda žánru fantasy. Ač knih ze světa Malazu stále přibývá, základní desetidílný cyklus je ukončen, a tak se nemusíte bát, že když se do ságy pustíte, nedočkáte se konce.

Celá série již u nás sice vyšla, ale nyní si Malazskou knihu padlých vzalo na starost nakladatelství Planeta9 a vizuální zpracování románu Měsíční zahrady vám doslova vezme dech. Pozlacená obálka i samotné desky knihy, ilustrace a celková grafika učiní z knihy ozdobu každé knihovny.

Měsíční zahrady nejsou lehké čtivo a může se snadno stát, že se utopíte v moři postav, motivů a dějových linek. Pro mnohé čtenáře tak může jít o první a poslední knihu v sérii, kterou si přečtou. Na druhou stranu, pokud vás příběh chytne a budete prahnout po tom, abyste se dozvěděli všechna tajemství Malazu, může se stát sága vaší láskou na celý život. Měsíční zahrady jsou velice osobitým a originálním dílem. Okuste na vlastní kůži epickou atmosféru, kterou Steven Erikson vystavěl jako mistr svého řemesla.

Vydala: Planeta9, 2022
Překlad: Dana Krejčová
Obálka a ilustrace: Tomáš Kučerovský