Taxidermistova milenka – milostná vzplanutí mívají různá rozuzlení

Zdánlivě nenápadné okamžiky osudových setkání, které předurčují celý následující život obou zúčastněných a nejen jich, by mohly být k nezaplacení, anebo mít až příliš velkou cenu, kterou nechce vědomě nikdo zaplatit.

Scarlett poznala svou životní lásku na opuštěné pláži, kde byla v jednu chvíli jen ona a on. Snad osud tomu chtěl, aby se s Henrym setkala a okamžité vzplanutí citů mohlo oba spálit na popel. Henry žije na svém sídle, stranou od života blízké obce, a živí se klasicky precizním vycpáváním zvířat. Scarlett jeho umění – navrácení do věčného života ulovených nebo jinak uhynulých zvířat – více než imponuje. To ona Henryho přivede na myšlenku hybridní taxidermie, čili vytváření fantaskních zvířat kombinací různých částí jejich srstnatých či opeřených kůží.

Do jejich spokojeného života na anglickém venkově se přesto nemilosrdně vkrádají rušivé vlivy v podobě Scarlettina bratra Rhetta, Henryho známé Penny a konkurenčního taxidermisty Felixe De Souzy. A samozřejmě ještě stíny minulosti nemilosrdně čekající na příležitost ovlivnit jejich společnou budoucnost. Zrovna jako nově vzniklí tvorové se i počasí začíná bouřit a blížící se záplavy chtějí vše vzít s sebou do zapomnění.

Britská autorka Polly Hall pojala novogotický horor velice netradičním a svěžím způsobem. Příběh vypráví z pohledu Scarlett, a to ještě tak, jak se jí vine v mysli. Názvy kapitol reflektují jednotlivé měsíce v rozmezí jednoho roku a jsou prokládány Štědrým dnem, takže čtenář začne zcela intuitivně tušit, že přímo o tomto čase se k něčemu schyluje, že se stane to nepěkné, hrůza, k níž přispívá i počasí anglického venkova. Blata, mlha, záplavová oblast a neustálé přívalové deště nabízejí možnost k neodvratné tragédii.

Nahlédnutí do hlavy zamilované ženy, do jejích myšlenek a tajemství minulosti se nese na snové vlně vyprávění a emoční stránka příběhu Taxidermistova milenka je důležitější než ta dějová. O to víc působí na fantazii citlivého čtenáře a pomalým sžíráním jej připravuje na možná čekaný, ale spíše nečekaný závěr, v němž se minulost spojí s přítomností a zahubí jakoukoliv z možných budoucností.

Vydal: Golden Dog, 2022
Původní název: The Taxidermist’s Lover (2020)
Překlad: Martin Štefko